Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość sześcianu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza objętość sześcianu mając daną długość krawędzi przekątnej ściany, przekątnej sześcianu
oblicza długości odcinków w sześcianie mając daną jego objętość
analizuje zmianę objętości sześcianu przy zmianie długości odcinków w sześcianie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca
dyskusja
metoda Walizki i Kosza
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
modele wykonane przez uczniów
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina zależności pomiędzy długościami odcinków w sześcianie.
Nauczyciel wraz z uczniami metodą burzy mózgów wymieniają zastosowanie objętości w życiu codziennym.
Nauczyciel tłumaczy związek jednostek objętości z objętością sześcianu.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje uczniom symulację interaktywną. Pokazuje jak znając jeden z parametrów obliczyć pozostałe.
Uczniowie w parach znajdują wartości pozostałych parametrów, gdy znają jeden z nich. Najlepiej, gdyby każda para mogła wybierać indywidualnie parametr i jego wielkość na dostępnym sprzęcie.
Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat tego, jak się zmienia objętość sześcianu przy zmianie jego krawędzi. Prezentuje Przykład 2 z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie (w razie potrzeby nauczyciel przedstawia wniosek, który znajduje się w sekcji „Przeczytaj”) formułują wniosek dotyczący zmiany objętości i krawędzi sześcianu.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się”, następnie sprawdzają poprawność odpowiedzi.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia otwarte z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dokonują ewaluacji np. metodą Walizki i Kosza.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać symulację interaktywną w domu jako utrwalenie materiału.