Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Objętość graniastosłupów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X Stereometria, poziom podstawowy

Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje wzór na objętość graniastosłupa;

  • oblicza objętość graniastosłupa, korzystając ze wzoru na objętość oraz wzoru na pola wielokątów;

  • oblicza objętość graniastosłupa z wykorzystaniem odcinków i kątów w graniastosłupach oraz jego pola powierzchni całkowitej;

  • oblicza długości odcinków w graniastosłupie, korzystając z objętości;

  • analizuje zależność pomiędzy objętością graniastosłupa a zmieniającą się długością wysokości i krawędzi podstawy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana,

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą;

  • praca w parach;

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;

  • materiały zawarte w e‑podręczniku;

  • modele graniastosłupów.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie rozmowy kierowanej dotychczasowe wiadomości o kątach i odcinkach w graniastosłupach (może się w tym celu posłużyć poprzednimi materiałami z e‑podręcznika), w szczególności przypomina definicję wysokości oraz jej położenie w różnych graniastosłupach prostych i pochyłych.

  2. Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe z wykorzystaniem sekcji Wprowadzenie.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel podaje wzór na objętość graniastosłupa, prosi uczniów o wyprowadzenie wzorów na objętość graniastosłupów prawidłowych.

  2. Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom film z sekcji Film Samouczek. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.

  4. Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.

  5. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 – 4 z sekcji Sprawdź się, następnie rozwiązania są omawiane.

  6. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 5 z sekcji Sprawdź się związane z pytaniem kluczowym.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu, dokończając zdania: Na lekcji nauczyłem/nauczyłam się..., Trudność stanowiło dla mnie..., Łatwe okazało się...

Praca domowa:

  • ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film może stanowić utrwalenie wiadomości przez uczniów w domu.