Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Objętość graniastosłupów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X Stereometria, poziom podstawowy
Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje wzór na objętość graniastosłupa;
oblicza objętość graniastosłupa, korzystając ze wzoru na objętość oraz wzoru na pola wielokątów;
oblicza objętość graniastosłupa z wykorzystaniem odcinków i kątów w graniastosłupach oraz jego pola powierzchni całkowitej;
oblicza długości odcinków w graniastosłupie, korzystając z objętości;
analizuje zależność pomiędzy objętością graniastosłupa a zmieniającą się długością wysokości i krawędzi podstawy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana,
burza mózgów;
dyskusja;
ćwiczeniowa.
Formy pracy:
praca całą klasą;
praca w parach;
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora;
materiały zawarte w e‑podręczniku;
modele graniastosłupów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie rozmowy kierowanej dotychczasowe wiadomości o kątach i odcinkach w graniastosłupach (może się w tym celu posłużyć poprzednimi materiałami z e‑podręcznika), w szczególności przypomina definicję wysokości oraz jej położenie w różnych graniastosłupach prostych i pochyłych.
Nauczyciel formułuje pytanie kluczowe z wykorzystaniem sekcji Wprowadzenie.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje wzór na objętość graniastosłupa, prosi uczniów o wyprowadzenie wzorów na objętość graniastosłupów prawidłowych.
Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel przedstawia uczniom film z sekcji Film Samouczek. Prosi uczniów o wykonanie poleceń w parach.
Uczniowie sprawdzają poprawność wykonanych poleceń.
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia 1 – 4 z sekcji Sprawdź się, następnie rozwiązania są omawiane.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia 7 i 8 z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenie 5 z sekcji Sprawdź się związane z pytaniem kluczowym.
Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu, dokończając zdania: Na lekcji nauczyłem/nauczyłam się..., Trudność stanowiło dla mnie..., Łatwe okazało się...
Praca domowa:
ćwiczenie 6 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Jednostki objętości. Objętość graniastosłupaJednostki objętości. Objętość graniastosłupa.
Wskazówki metodyczne:
Film może stanowić utrwalenie wiadomości przez uczniów w domu.