Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Ideał apolliński i dionizyjski. Postawa apollińska

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
9. Friedrich Nietzsche. Uczeń:
3) odróżnia i charakteryzuje postawę apollińską i dionizyjską;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz Nietzscheańskie rozumienie greckiej tragedii.

  • Przeanalizujesz i scharakteryzujesz postawę apollińską, która w interpretacji Nietzschego stanowiła podstawę antycznego dramatu.

  • Porównasz i rozróżnisz postawę apollińską i dionizyjską.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • Ilustracja interaktywna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie postaci, bogowie z mitologii przyczyniły się do powstania wzorców człowieka w sztuce, literaturze, filmie i innych tekstach kultury. Po przygotowaniu odpowiedzi przez uczniów nauczyciel rozpoczyna rozmowę o znaczeniu archetypów dla współczesnego człowieka.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na 3 zespoły. Każda z grup losuje po jednym poleceniu z bloku tekstowego i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. W parach opracowują odpowiedź na polecenie: Przeanalizuj treść poniższej ilustracji interaktywnej. Zastanów się, dlaczego Nietzsche zestawiał sztukę ze stanem snu. Rozważ, czy takie zestawienie jest sensowne i aktualne w obecnych czasach.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zamknięte nr 1‑5. Wyniki pracy są omawiane na forum klasy i komentowane przez nauczyciela.

  4. Ostatnie ćwiczenia nr 6 i 7 uczniowie rozwiązują indywidualnie. Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują swoje propozycje odpowiedzi. Wspólne omówienie wyników.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

  2. Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…

Praca domowa:

  1. Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.

Materiały pomocnicze:

  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.

  • Nowak M., Nietzscheańscy superbohaterowie: Chrystus, Batman i Spiderman, polskieradio.pl.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.