Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Ideał apolliński i dionizyjski. Postawa apollińska
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz Nietzscheańskie rozumienie greckiej tragedii.
Przeanalizujesz i scharakteryzujesz postawę apollińską, która w interpretacji Nietzschego stanowiła podstawę antycznego dramatu.
Porównasz i rozróżnisz postawę apollińską i dionizyjską.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
Ilustracja interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, jakie postaci, bogowie z mitologii przyczyniły się do powstania wzorców człowieka w sztuce, literaturze, filmie i innych tekstach kultury. Po przygotowaniu odpowiedzi przez uczniów nauczyciel rozpoczyna rozmowę o znaczeniu archetypów dla współczesnego człowieka.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel dzieli klasę na 3 zespoły. Każda z grup losuje po jednym poleceniu z bloku tekstowego i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. Wspólne omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”. W parach opracowują odpowiedź na polecenie: Przeanalizuj treść poniższej ilustracji interaktywnej. Zastanów się, dlaczego Nietzsche zestawiał sztukę ze stanem snu. Rozważ, czy takie zestawienie jest sensowne i aktualne w obecnych czasach.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia zamknięte nr 1‑5. Wyniki pracy są omawiane na forum klasy i komentowane przez nauczyciela.
Ostatnie ćwiczenia nr 6 i 7 uczniowie rozwiązują indywidualnie. Wybrani przez nauczyciela uczniowie prezentują swoje propozycje odpowiedzi. Wspólne omówienie wyników.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Zalogowany na platformę nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Każdy uczeń ma dokończyć zdanie, odwołując się do wyświetlonych treści: Zaczynam się zastanawiać…
Praca domowa:
Stwórz krzyżówkę podsumowującą zajęcia i zawierającą minimum dziesięć haseł.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Nowak M., Nietzscheańscy superbohaterowie: Chrystus, Batman i Spiderman, polskieradio.pl.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.