1
Pokaż ćwiczenia:
R1Cv1FlmDPv031
Ćwiczenie 1
Do cech postawy apollińskiej należą... Możliwe odpowiedzi: 1. odkrywanie porządku świata., 2. odwzorowywanie przedmiotów znajdowanych przez człowieka w rzeczywistości., 3. stan onirycznego upojenia., 4. chaos i pęd twórczy., 5. tworzenie pozoru., 6. odkrywanie piękna i prawdy.
R1245mvQYXebE1
Ćwiczenie 2
W poniższym zestawieniu znajdują się zdania dotyczące mitycznego Apolla. Oceń ich prawdziwość. Był synem Zeusa i Semele. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Był ojcem Asklepiosa. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Był bogiem piękna i prawdy. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Został przez Marsjasza żywcem obdarty ze skóry. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Był opiekunem dziesięciu Muz. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
R6HsTLvjkAb0y1
Ćwiczenie 3
Poniżej znajduje się tekst dotyczący pierwszej książki Nietzschego. Zaznacz w nim poprawne odpowiedzi. Narodziny tragedii z ducha muzyki to pierwsza książka Nietzschego, wydana w roku 1772/1872/1972. Nietzsche dokonywał w niej rozważań z zakresu etyki/estetyki/metafizyki, dotyczących przeżywania antycznej tragedii. Wyrażał w niej wielkie nadzieje, związane z twórczością Wagnera/Beethovena/Orfta i budową jego teatru w Bayreuth /Berlinie/Poznaniu. Wierzył, że ta inicjatywa przysłuży się wskrzeszeniu ideału greckiej tragedii.
R10JECVq6Ekgs1
Ćwiczenie 4
Wskaż zdanie, które poprawnie określa, czym była Hiperborea. Możliwe odpowiedzi: 1. Mityczna kraina, w której mieszkali Hiperborejczycy, uważani przez Nietzschego za pierwszych nadludzi., 2. Mityczna kraina wiecznego słońca, w której odpoczywał Dionizos., 3. Historyczna kraina, znajdująca się na północ od Grecji, w której nigdy nie zachodzi słońce., 4. Mityczna kraina wiecznej szczęśliwości, w której odpoczywał Apollo., 5. Kraina geograficzna w Grecji, w której odpoczywali bogowie.
RYiFvWhgqmP8U2
Ćwiczenie 5
Poniższy tekst traktuje o zmierzchu greckiej tragedii w rozumieniu Nietzschego. Uzupełnij go o podane możliwości. Zdaniem Nietzschego grecka tragedia była najwyższym osiągnięciem całej helleńskiej kultury. Pozostawała doskonała, póki łączyła w sobie postawy dionizyjską i apollińską. Jej zmierzch nadszedł, gdy rozpanoszył się 1. Agaton, 2. apolliński, 3. oziębłością., 4. dionizyjski, 5. ospałością, 6. ociężałością, 7. Arystotelesa, 8. Sokratesa, 9. Sofokles, 10. Eurypides, 11. racjonalizm etyczny, 12. empiryzm, 13. idealizm, 14. Platona, uprawiany przez 1. Agaton, 2. apolliński, 3. oziębłością., 4. dionizyjski, 5. ospałością, 6. ociężałością, 7. Arystotelesa, 8. Sokratesa, 9. Sofokles, 10. Eurypides, 11. racjonalizm etyczny, 12. empiryzm, 13. idealizm, 14. Platona. To właśnie jego postawę przyjął jako pierwszy dramaturg 1. Agaton, 2. apolliński, 3. oziębłością., 4. dionizyjski, 5. ospałością, 6. ociężałością, 7. Arystotelesa, 8. Sokratesa, 9. Sofokles, 10. Eurypides, 11. racjonalizm etyczny, 12. empiryzm, 13. idealizm, 14. Platona. Odtąd bowiem zaniknął w tragedii duch 1. Agaton, 2. apolliński, 3. oziębłością., 4. dionizyjski, 5. ospałością, 6. ociężałością, 7. Arystotelesa, 8. Sokratesa, 9. Sofokles, 10. Eurypides, 11. racjonalizm etyczny, 12. empiryzm, 13. idealizm, 14. Platona, odpowiedzialny za próbę przekroczenia świata rzeczywistego i rozpłynięcie się w mistycznym przeżyciu, które zapewniał teatr. Grecka tragedia stała się przedmiotem intelektualnych rozważań, na zawsze tracąc swój niepowtarzalny charakter. Nietzsche nazywał taką postawę 1. Agaton, 2. apolliński, 3. oziębłością., 4. dionizyjski, 5. ospałością, 6. ociężałością, 7. Arystotelesa, 8. Sokratesa, 9. Sofokles, 10. Eurypides, 11. racjonalizm etyczny, 12. empiryzm, 13. idealizm, 14. Platona, a więc sytuacją, gdy zamiast skupiać się na wysokich przeżyciach estetycznych, człowiek zaczyna przesadnie analizować rzeczy niegodne dogłębnych rozważań.
21
Ćwiczenie 6

Nietzscheańskie zestawienie Apolla i Dionizosa jest bardzo podobne do tego, którym posłużył się niegdyś uwielbiany przez filozofa Wagner. Ten bowiem zestawiał ze sobą symboliki postaci Jezusa i Apolla. Przeczytaj poniższy tekst poświęcony temu zestawieniu i odpowiedz, jakie cechy Wagner im przypisywał.

1
Richard Wagner Sztuka i rewolucja

Jezus więc byłby nam pokazał, iż my, ludzie, jesteśmy wszyscy równi i braćmi jesteśmy; Apollo zaś byłby na tym wielkim związku bratnim wycisnął piętno siły i piękności, człowieka ze zwątpień we własną wartość doprowadził do świadomości jego najwyższej boskiej potęgi. Wznieśliśmy zatem ołtarz przyszłości, tak w życiu, jak i w żywej sztuce, tym dwom najwznioślejszym nauczycielom człowieczeństwa: – Jezusowi, który za ludzkość cierpiał i Apollinowi, który ją do pełnego dostojeństwa przywiódł.

cw6 Źródło: Richard Wagner, Sztuka i rewolucja, Lwów 1907, s. 65.
RSQfdkSc9kb6k
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Poniżej znajduje się fragment opracowania nietzscheańskiej myśli filozoficznej. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie odpowiedz na pytanie, które działanie Eurypidesa (w interpretacji Nietzschego) było przyczyną upadku greckiej tragedii.

1
Tomasz Macios Narodziny, czyli śmierć tragedii

Na gruncie praktyki artystycznej tragedię uśmiercił Eurypides, przedstawiany przez autora Narodzin tragedii jako reprezentant „estetycznego sokratyzmu” ufundowanego na przekonaniu, że „wszystko musi być rozumne, by było piękne”. (…) Tragedia nie może więc być już dłużej przejawem metafizycznej woli – zostaje zdegradowana do rangi sztuki mogącej jedynie naśladować życie. Przyjaciel Sokratesa wprowadził na scenę zwykłego człowieka, banalizując postacie tragiczne poprzez zastąpienie ich wzniosłego symbolicznego wymiaru psychologiczną motywacją bohaterów. Przede wszystkim jednak znacznie ograniczył Eurypides rolę chóru, stanowiącego dionizyjską istotę tragedii. (…) Zamiast metafizycznej pociechy otrzymywał widz na zakończenie tragedii tylko rozwiązujący wszystkie konflikty efekt deus ex machina.

cw7 Źródło: Tomasz Macios, Narodziny, czyli śmierć tragedii, Kraków 2006, s. 113.
R1LEBdnKMi5XA
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 8

Przeczytaj poniższą wypowiedź Nietzschego, przyjrzyj się załączonej ilustracji, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje treść tekstu.

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Nietzschego i opisowi załączonej ilustracji, a następnie wskaż zdanie, które poprawnie opisuje treść tekstu.

1
Fryderyk Nietzsche Jutrzenka

Piękność zgodna z duchem czasu. – Rzeźbiarze, malarze i muzycy nasi, chcąc tworzyć z duchem czasu, powinniby przedstawiać piękno nabrzękłe, olbrzymie i nerwowe: podobnie jak Grecy, którzy pod wpływem swego morału miary, widzieli i odtwarzali piękno jako Apollina Belwederskiego. My Powinniśmy zwać go właściwie brzydkim! Cóż, kiedy niemądrzy „klasycznicy” przyprawili nas o utratę szczerości!

1 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Jutrzenka , tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1907, s. 169.
RgG9NrCsd4TxO
Zdjęcie przedstawia posąg antyczny. To młody, nagi, atletycznie zbudowany, mężczyzna o idealnych proporcjach.
Apollo Belwederski
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-SA 3.0.