Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Trygonometria w służbie geometrii
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele nauczania – wymagania szczegółowe:
VII. Trygonometria
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , i ;
5) stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta ;
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje trygonometrię w opisie związków miarowych na płaszczyźnie,
oblicza pole wskazanej figury na podstawie zaprezentowanych danych,
oblicza miarę wskazanego kąta na podstawie podanych danych,
wyznacza długość wskazanego odcinka wykorzystując zdobytą wiedzę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
metoda kota i myszy,
technika świateł drogowych,
technika niedokończonych zdań.
Formy pracy:
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i słuchawkami/ tablety/smartfony z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z przykładami 1 – 6 z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat oraz wskazuje cel zajęć.
Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat treści zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Stara się, aby uczniowie sobie na wzajem wyjaśnili wszelkie wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla animację. Wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 3.
Uczniowie w parach, metodą kot i mysz, rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji używając techniki świateł drogowych.
Nauczyciel może poprosić również uczniów o podsumowania lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując jeszcze raz na tej lekcji technikę zdań niedokończonych.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenie 2 i 4 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Wprowadzenie do trygonometriiWprowadzenie do trygonometrii
Sinus dowolnego kątaSinus dowolnego kąta
Cosinus dowolnego kątaCosinus dowolnego kąta
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animację do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania. Może ją również wykorzystać jako uzupełnienie tematu: „Obliczanie pól i obwodów wielokątów z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych”.