Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Trygonometria w służbie geometrii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele nauczania – wymagania szczegółowe:

VII. Trygonometria

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°60°;

5) stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta P=12·a·b·sinγ;

6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje trygonometrię w opisie związków miarowych na płaszczyźnie,

  • oblicza pole wskazanej figury na podstawie zaprezentowanych danych,

  • oblicza miarę wskazanego kąta na podstawie podanych danych,

  • wyznacza długość wskazanego odcinka wykorzystując zdobytą wiedzę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • metoda kota i myszy,

  • technika świateł drogowych,

  • technika niedokończonych zdań.

Formy pracy:

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i słuchawkami/ tablety/smartfony z dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed lekcją zapoznają się z przykładami 1 – 6 z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat oraz wskazuje cel zajęć.

  2. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat treści zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Stara się, aby uczniowie sobie na wzajem wyjaśnili wszelkie wątpliwości.

  2. Nauczyciel wyświetla animację. Wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 3.

  3. Uczniowie w parach, metodą kot i mysz, rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji używając techniki świateł drogowych.

  2. Nauczyciel może poprosić również uczniów o podsumowania lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując jeszcze raz na tej lekcji technikę zdań niedokończonych.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują polecenie 2 i 4 z sekcji „Animacja”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać animację do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jej treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania. Może ją również wykorzystać jako uzupełnienie tematu: „Obliczanie pól i obwodów wielokątów z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych”.