Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Kim jest i co robi ten człowiek, z którym postępują jak z niebezpiecznym zwierzęciem?
Omyłka Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia kontekst biograficzny opowiadania Omyłka Bolesława Prusa oraz poglądy autora na temat powstania styczniowego;
charakteryzuje różne typy postaw wobec zrywów niepodległościowych;
wyjaśnia, na czym polega tragizm postaci wykreowanych w opowiadaniu Omyłka;
ocenia wpływ powstania styczniowego na losy i edukację społeczną przyszłych pokoleń.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
grafonotka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią opowiadania Omyłka Bolesława Prusa oraz treścią sekcji: „Wstęp” i „Przeczytaj” w e‑materiale. Zadaniem uczniów jest wynotowanie swoich spostrzeżeń na temat nowych, nieznanych im do tej pory faktów z życia pozytywistycznego pisarza. Formą przygotowania może być grafnotka sporządzona przez uczniów w domu.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania o najciekawsze i zaskakujące fakty z życia Bolesława Prusa, o których uczniowie dowiedzieli się ze wskazanych przed lekcją źródeł. Rozmowa kierowana jest na takie fakty, jak nazwisko pisarza oraz udział w powstaniu i jego konsekwencje. Nauczyciel po sprawdzeniu notatek (grafnotek) uczniów ocenia poziom przygotowania do lekcji.
Nauczyciel w podsumowaniu fazy wstępnej zauważa, że często literatura może być dla pisarza narzędziem do poradzenia sobie z trudnym doświadczeniem. Pyta uczniów, czy znają lub pamiętają utwory literackie, które – poza opowiadaniem Omyłka – także tego dowodzą.
Po wymianie pomysłów, nauczyciel sprawdza w dowolnej formie, czy uczniowie znają treść opowiadania Bolesława Prusa.
Po zaprezentowaniu celów lekcji, nauczyciel zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna
W ramach przeprowadzenia lekcji o charakterze odwróconym nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Skupiają swoją uwagę przede wszystkim na postaci starca i postawie wobec niego pozostałych uczestników wydarzeń. Nauczyciel kontroluje przebieg tego etapu i ocenia wyniki pracy.
Praca z multimedium: uczniowie w tej fazie lekcji zapoznają się z „Mapą myśli”. Charakteryzują postaci: nauczyciela, matki i starszego brata Kubusia, kasjera, księdza, burmistrza. Zastanawiają się nad różnicami w ich postawach.
Faza podsumowująca
W podsumowaniu lekcji nauczyciel omawia z uczniami tytuł opowiadania Bolesława Prusa Omyłka. Może przytoczyć współczesną definicję słownikową tego wyrazu, np.: omyłka to błąd, lapsus, pomyłka, czasami także drobny błąd w tekście (np. literówka w nazwisku), która wymaga sprostowania. Cały zespół klasowy zastanawia się nad funkcją użycia tego terminu w opowiadaniu o tak tragicznym przebiegu akcji.
Nauczyciel zbierając refleksje na temat tytułu opowiadania, powraca do cytatu z tematu lekcji:
Kim jest i co robi ten człowiek, z którym postępują jak z niebezpiecznym zwierzęciem?
Uczniowie zastanawiają się nad konsekwencjami ferowania niesłusznych wyroków, nad pochopnie formułowanymi opiniami o innych, w tym także nad współczesnym pojęciem hejtu.
Praca domowa:
Zastanów się jaką rolę w edukacji społecznej Antosia odegrały wydarzenia związane z tragiczną śmiercią starca. Weź pod uwagę to, czego chłopiec dowiedział się o relacjach międzyludzkich panujących w jego otoczeniu.
Materiały dodatkowe:
Barbara Bobrowska, Małe narracje Prusa, Warszawa 2003.
Bolesław Prus. Pisarz, publicysta, myśliciel, red. M. Woźniakiewicz‑Dziadosz, S. Fita, Lublin 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.