Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Czy magnez możemy spalić w tlenku węgla(IV)?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego: liceum, technikum, zakres  rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stawia hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakres rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stosuje elementy metodologii badawczej (określa problem badawczy, formułuje hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji);

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wymagania szczegółowe

X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:

3) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia właściwości fizyczne i chemiczne tlenku węgla(IV);

  • wymienia właściwości fizyczne i chemiczne magnezu;

  • wnioskuje, czy magnez można spalić w tlenku węgla(IV);

  • pisze równanie reakcji magnezu z tlenkiem węgla(IV);

  • projektuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające czy magnez spala się w obecności tlenku węgla(IV).

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • burza mózgów;

  • mapa pojęć;

  • kula śniegowa;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, marker;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Jakie substancje podtrzymują palenie, a jakie nie?

  • W jaki sposób można ugasić ogień?

  • Który z pierwiastków jest nazywany „pierwiastkiem życia” i dlaczego? Gdzie ten pierwiastek występuje?

  1. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów pod kątem właściwości fizycznych i chemicznych magnezu. Wskazane niektóre właściwości magnezu będą sprawdzane w fazie realizacyjnej, np. palność, reakcja z tlenkiem węgla(IV).

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie uzupełniają wiadomości na temat tlenku węgla(IV) analizując samodzielnie treści w e‑materiale. Chętni uczniowie na forum klasy podają informacje o tej substancji – właściwości fizyczne i chemiczne.

  2. Kula śniegowa. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy magnez możemy spalić w tlenku węgla(IV)? Wyjaśnia uczniom, że będą teraz pracowali metodą kuli śniegowej i rozdaje uczniom sklerotki. Uczniowie najpierw indywidualnie opracowują odpowiedź na to pytanie zapisując odpowiedź. Następnie uczniowie łączą się w pary i porównują swoje odpowiedzi. Zapisują wspólne rozwiązanie. Potem łączą się w większe grupy (czwórki, ósemki, szesnastki) i konfrontują swoje odpowiedzi, a rozwiązania zapisują na oddzielnych sklerotkach. Następnie wypowiada się cała klasa, a ustalona odpowiedź razem z argumentami zostaje zapisana na tablicy.

  3. Eksperyment chemiczny – „Czy magnez możemy spalić w tlenku węgla(IV)?”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy i rozdaje karty pracy. Uczniowie projektują eksperyment ze wskazaniem potrzebnego szkła i odczynników chemicznych oraz zaplanowaniem kolejno następujących po sobie czynności wykonania. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują na forum klasy swoje pomysły. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment wg własnej instrukcji instrukcji (instrukcja dla nauczyciela materiałach pomocniczych). Uczniowie samodzielnie stawiają hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równanie reakcji, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum klasy przedstawiciel poszczególnych grup prezentują efekty pracy.

  4. Praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer/tablet, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczestnicy zajęć samodzielnie analizują tekst w e‑materiale. Następnie uczniowie zapoznają się z medium bazowym (grafika interaktywna). Samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Następnie uczniowie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Po przeanalizowaniu multimedium, uczniowie wypowiadają się o słuszności ustalonego rozwiązania w zadaniu „Kula śniegowa”.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na przykładowe pytania:

  • Czy magnez można spalić w tlenku węgla(IV)?

  • Reakcja tlenku magnezu z tlenkiem węgla(IV) jaki to typ reakcji?

  • Jakie są produkty tej reakcji?

  • Jakie są podobieństwa i różnice podczas spalania magnezu w tlenie i tlenku węgla(IV)?

  • Czego użyjesz do gaszenia ognia podczas palącego się magnezu?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się, że...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudności sprawiło mi...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Wiadomości przedstawione na lekcji były podane w ... sposób.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Czy magnez można spalić w tlenku węgla(IV)?

  • Reakcja tlenku magnezu z tlenkiem węgla(IV) jaki to typ reakcji?

  • Jakie są produkty tej reakcji?

  • Jakie są podobieństwa i różnice podczas spalania magnezu w tlenie i tlenku węgla(IV)?

  • Czego użyjesz do gaszenia ognia podczas palącego się magnezu?

  1. Doświadczenie chemiczne „Czy magnez możemy spalić w tlenku węgla(IV)?”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: kolby stożkowe, łyżeczki do spalań, zapalniczka/zapałki.

Odczynniki chemiczne: opiłki magnezu, tlenek węgla(IV) (może być syfon napełniony gazem).

Instrukcja wykonania:

  • Napełnij kolbę tlenkiem węgla(IV) z syfonu.

  • Zapal magnez na łyżeczce do spalań i przenieś go do kolby z tlenkiem węgla(IV).

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karta charakterysyki substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

R1bW9g6sxJfZh

Plik PDF o rozmiarze 65.32 KB w języku polskim