Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Droga Hitlera do władzy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje postać Adolfa Hitlera i jego przekonania;
opisuje powstanie i rozwój NSDAP;
wyjaśnia, w jaki sposób naziści przejęli władzę w Niemczech;
analizuje przyczyny poparcia nazistowskiej polityki przez Niemców.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Droga Hitlera do władzy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawia razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 2 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują odpowiedzi z odpowiedziami koleżanki lub kolegi.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Jaki czynnik twoim zdaniem mógł odegrać kluczową rolę w narodzinach nazizmu w Niemczech i dojściu Hitlera do władzy?”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Odtwarza nagranie. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Uzupełnieniem pracy z multimedium jest wykonanie przez uczniów w parach ćwiczenia 3.
Dyskusja. Nauczyciel w nawiązaniu do polecenia 2 z multimedium zadaje uczniom pytania: Czy waszym zdaniem dojście Hitlera do władzy było nieuniknione? Czy w ówczesnej sytuacji społecznej i politycznej było możliwe inne rozwiązanie? Uczniowie dyskutują, jedna osoba może zapisywać wnioski na tablicy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenie 9, wymieniając przyczyny (o charakterze politycznym, społecznym i gospodarczym) upadku Republiki Weimarskiej. Wskazują najważniejsze według nich przyczyny.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może ocenić pracę wylosowanej grupy uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8: „Sukces nazistów w wyborach parlamentarnych nie byłby możliwy bez poparcia społecznego. Wyobraź sobie, że jest rok 1932 i jesteś drobnym właścicielem zakładu fryzjerskiego zlokalizowanego na przedmieściach Berlina. Piszesz list do swojego znajomego, który w latach 20., w okresie największych trudności ekonomicznych Republiki Weimarskiej, wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W liście przedstawisz swój stosunek do ruchu nazistowskiego i jego przywódcy”.
Materiały pomocnicze:
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998.
M. Kitchen, Historia Europy 1919–1939, tłum. T. Rybowski, Ossolineum, Wrocław 1988.
A. Kitson, Germany 1858–1990: Hope, Terror, and Revival, OUP Oxford 2001.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 5 - Ilustracja 1: plakat Nasza ostatnia nadzieja - Hitler, 1935 r.; lic. CC BY 3.0, Deutsche Digitale Bibliothek.
Ćwiczenie 5 - Ilustracja 2: plakat Mały człowiek prosi o wielkie prezenty, 1932 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - Ilustracja 3: plakat Marksizm jest aniołem stróżem kapitalizmu; domena publiczna, Wikiwand.com.
Ćwiczenie 5 - Ilustracja 4: plakat Równe prawa, równe obowiązki, 1919 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.