Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Droga Hitlera do władzy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XL. Narodziny i rozwój totalitaryzmów w okresie międzywojennym. Uczeń:
3) charakteryzuje drogę Hitlera do władzy w Niemczech;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje postać Adolfa Hitlera i jego przekonania;

  • opisuje powstanie i rozwój NSDAP;

  • wyjaśnia, w jaki sposób naziści przejęli władzę w Niemczech;

  • analizuje przyczyny poparcia nazistowskiej polityki przez Niemców.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Droga Hitlera do władzy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia 1 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawia razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 2 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują odpowiedzi z odpowiedziami koleżanki lub kolegi.

  3. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 1: „Jaki czynnik twoim zdaniem mógł odegrać kluczową rolę w narodzinach nazizmu w Niemczech i dojściu Hitlera do władzy?”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Odtwarza nagranie. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.

  4. Uzupełnieniem pracy z multimedium jest wykonanie przez uczniów w parach ćwiczenia 3.

  5. Dyskusja. Nauczyciel w nawiązaniu do polecenia 2 z multimedium zadaje uczniom pytania: Czy waszym zdaniem dojście Hitlera do władzy było nieuniknione? Czy w ówczesnej sytuacji społecznej i politycznej było możliwe inne rozwiązanie? Uczniowie dyskutują, jedna osoba może zapisywać wnioski na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenie 9, wymieniając przyczyny (o charakterze politycznym, społecznym i gospodarczym) upadku Republiki Weimarskiej. Wskazują najważniejsze według nich przyczyny.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może ocenić pracę wylosowanej grupy uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 8: „Sukces nazistów w wyborach parlamentarnych nie byłby możliwy bez poparcia społecznego. Wyobraź sobie, że jest rok 1932 i jesteś drobnym właścicielem zakładu fryzjerskiego zlokalizowanego na przedmieściach Berlina. Piszesz list do swojego znajomego, który w latach 20., w okresie największych trudności ekonomicznych Republiki Weimarskiej, wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. W liście przedstawisz swój stosunek do ruchu nazistowskiego i jego przywódcy”.

Materiały pomocnicze:

Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1998.

M. KitchenHistoria Europy 1919–1939, tłum. T. Rybowski, Ossolineum, Wrocław 1988.

A. Kitson, Germany 1858–1990: Hope, Terror, and Revival, OUP Oxford 2001.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film edukacyjny”, aby przygotować się do późniejszej pracy.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 5 - Ilustracja 1: plakat Nasza ostatnia nadzieja - Hitler, 1935 r.; lic. CC BY 3.0, Deutsche Digitale Bibliothek.

  • Ćwiczenie 5 - Ilustracja 2: plakat Mały człowiek prosi o wielkie prezenty, 1932 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 5 - Ilustracja 3: plakat Marksizm jest aniołem stróżem kapitalizmu; domena publiczna, Wikiwand.com.

  • Ćwiczenie 5 - Ilustracja 4: plakat Równe prawa, równe obowiązki, 1919 r.; domena publiczna, Wikimedia Commons.