Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zadania i problemy związane z ruchem jednostajnym po okręgu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwróconej klasy |
Metody nauczania: | analiza pomysłów |
Formy zajęć: | klasowo- lekcyjna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | tablice wielkości fizycznych, e‑materiał „Ruch po okręgu w zadaniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Nauczyciel na lekcji poprzedzającej polecił uczniom zapoznać się z e‑materiałem: „Ruch po okręgu w zadaniach” - częścią „Warto przeczytać”. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość powtórzenia podstawowych wielkości opisujących ruch po okręgu oraz prawa powszechnej grawitacji, siły Lorentza oraz siły kulombowskiej. Nauczyciel sprawdza, przy pomocy pytań, czy to zrobili i ocenia odpowiedzi uczniów. | |
Faza realizacyjna | |
Zasadniczą częścią lekcji jest rozwiązanie i analiza rozwiązania zadań rachunkowych - 4, 6, 7 i 8 zawartych w części” Sprawdź się”. Rozwiązanie ich wymaga od uczniów sprawności w dokonywaniu przekształceń, umiejętności oceny otrzymanego wyniku, umiejętności zastosowania zależności wyrażających siłę dośrodkową przez okres, promień, prędkość oraz porównywania tej siły do sił odpowiadającym różnym oddziaływaniom. | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel ocenia aktywność uczniów oraz ich umiejętności. | |
Praca domowa | |
Przeanalizowanie przykładu pokazanego w filmie samouczku. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium może być wykorzystane jako materiał do powtórzenia przed egzaminem maturalnym. |