Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Powroty do harmonii. Liryki Leopolda Staffa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
10. gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje różne etapy twórczości poetyckiej Leopolda Staffa,

  • wskazuje źródła inspiracji poety na tle prądów literackich epoki,

  • interpretuje wiersze Leopolda Staffa,

  • wyjaśnia, w jaki sposób Staff przełamywał nastroje dekadenckie w poszukiwaniu artystycznej (poetyckiej) harmonii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Powroty do harmonii. Liryki Leopolda Staffa”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworami poetyckimi zawartymi w e‑materiale: Kochać i tracić, Czemu patrzycie oczy moje..., O nauczaniu cnoty Leopolda Staffa. Uczniowie powinni przeczytać utwory i przygotować się do ich omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście historycznoliterackim.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Przybliżenie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jakie było źródło nastrojów dekadenckich, które pojawiły się u schyłku XIX w.? W jaki sposób Leopold Staff próbował je przełamywać? Skąd czerpał poetyckie inspiracje?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że następna część lekcji będzie poświęcona pracy z tekstami zamieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”.
    Po zapoznaniu się z materiałem nauczyciel formułuje pytania związane z tematem lekcji: Czym jest harmonia? Na czym polega harmonia w wierszach Staffa? Informuje również, że ta część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów. Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć.

  2. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach wykonali polecenie 1 z sekcji „Mapa myśli”. Po upływie wyznaczonego czasu prosi wybranych uczniów o przedstawienie efektów pracy i weryfikuje je na forum. Następnie dzieli uczniów na 4‑osobowe zespoły i poleca im wykonanie polecenia 2 z tej samej sekcji. Każda z grup interpretuje inny (spośród trzech zaproponowanych w e‑materiale) wiersz Staffa, a następnie wszyscy uczniowie w dyskusji porównują swoje propozycje.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach pracowali nad ćwiczeniami z sekcji „Sprawdź się”. Przed przystąpieniem do ćwiczeń prezentuje uczniom aktorską interpretację wiersza Leopolda Staffa Poczucie pełni.

RnEVkqvjIxv4d
Film z nagraniem utworu Poczucie pełni Leopolda Staffa.

Faza podsumowująca:

  1. Po zakończeniu pracy grup nauczyciel otwiera dyskusję podsumowująca lekcję. Może zadać następujące pytania: Czy Leopoldowi Staffowi udało się osiągnąć harmonię poetycką w jego lirykach? W jaki sposób? Czy pomogło mu w tym odwołanie do klasycyzmu?

Praca domowa:

  1. Wybierz wiersz Staffa, który nie został omówiony w czasie lekcji. Wykonaj mapę myśli podobną do tej opracowanej w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000.

  • Irena Maciejewska, Leopold Staff, Warszawa 1965.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.