Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Tkanka łączna właściwa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje zasadnicze typy tkanek łącznych występujących u zwierząt i człowieka;
określa lokalizację tkanek łącznych w organizmie człowieka;
rozpoznaje różne rodzaje tkanki łącznej właściwej na preparatach mikroskopowych i ilustracjach;
wykazuje związek budowy tkanek łącznych właściwych z ich budową i pełnioną funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
obserwacja mikroskopowa;
doświadczenie;
prezentacja;
pogadanka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
mikroskopy świetlne;
preparaty mikroskopowe tkanek łącznych właściwych;
duże arkusze papieru;
kolorowe pisaki.
Przed lekcją
Nauczyciel przygotowuje stanowiska z mikroskopowaniem i preparaty mikroskopowe różnych rodzajów tkanki łącznej właściwej (siateczkowej, włóknistej luźnej, włóknistej zbitej, tłuszczowej) oraz papier i pisaki do wykonania plakatów.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pochodzenia tkanek łącznych.
Nauczyciel stawia pytanie kluczowe: „Jak sądzicie, skąd pochodzi nazwa »tkanka łączna«? Co sugeruje?”. Uczniowie podają skojarzenia związane z tym pojęciem.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i prosi uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału, którego treść wprowadzi ich w temat właściwości tkanek łącznych oraz uświadomi im znaczenie dla zdrowia człowieka kolagenu – głównego składnika tkanki łącznej właściwej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje pytania: „Jak zbudowane są tkanki łączne? Jakie elementy wchodzą w ich skład?”. Prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą schemat tkanki łącznej. Uczniowie indywidualnie analizują ilustrację, chętni wymieniają poszczególne składniki budowy tkanki.
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w e‑materiale informacji szczegółowych na temat składników tkanki łącznej właściwej. Uczniowie w parach ustalają odpowiedź: jedna osoba wyszukuje informacje o typach komórek tkanki łącznej, druga o rodzajach włókien białkowych, a następnie wymieniają się informacjami. Po wykonaniu zadania wskazani przez nauczyciela uczniowie prezentują wyniki pracy.
Uczniowie przeprowadzają obserwacje mikroskopowe tkanek łącznych właściwych i porównują obraz spod mikroskopu z ilustracjami w e‑materiale. Określają cechy budowy, dzięki którym można zidentyfikować tkanki. Wykonują w zeszycie schematyczny rysunek obserwowanych preparatów. Następnie ustalają lokalizację tkanek w organizmie, wykorzystując do tego grafikę interaktywną.
Uczniowie formułują wnioski dotyczące związku miejsca występowania tkanki z pełnionymi przez nią funkcjami. Chętne osoby prezentują po jednym wniosku, poddając go ocenie koleżeńskiej. Na zakończenie uczniowie porównują wyniki prac z opisem funkcji tkanek w e‑materiale.
Uczniowie w małych grupach (4–5‑osobowych) projektują doświadczenie wykazujące cechy charakterystyczne dla ścięgien zbudowanych z tkanki łącznej. Wyniki prac prezentują w formie plakatu.
Nauczyciel ocenia zaprezentowane na plakatach propozycje doświadczeń pod kątem zachowania procedury badawczej, możliwości ich przeprowadzenia oraz ich trafności.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–7 oraz polecenie nr 1 odnoszące się do grafiki interaktywnej.
Nauczyciel ocenia pracę uczestników zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8.
Dla chętnych: polecenie nr 4.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Nauczyciel wykorzystuje grafikę interaktywną w fazie realizacyjnej do określenia lokalizacji różnych rodzajów tkanki łącznej właściwej oraz jako podsumowanie pracy uczniów i utrwalenie nabytej wiedzy. Uczniowie, wykonując polecenie nr 4, przetwarzają informacje nabyte podczas lekcji i poszerzają ich zakres. Ćwiczą także umiejętności kluczowe.
Grafikę interaktywną można również wykorzystać podczas realizacji lekcji dotyczących budowy szkieletu człowieka oraz budowy i funkcji skóry.