Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia 2022, Historia
Temat: Powstanie listopadowe na arenie międzynarodowej i jego szanse
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia reakcję państw zaborczych na wybuch powstania listopadowego;
omawia reakcję innych państw, ze szczególnym uwzględnieniem Francji, Anglii i Państwa Kościelnego;
ocenia, czy powstanie listopadowe miało szanse zakończyć się powodzeniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Powstanie listopadowe na arenie międzynarodowej i jego szanse”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Dwóch chętnych lub wybranych uczniów (albo dwa zespoły liczące maksymalnie do trzech osób) przygotowują prezentacje na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz dodatkowych źródeł, które może im wskazać nauczyciel. Pierwszy z uczniów lub pierwsza grupa skupia się na reakcji na powstanie listopadowe zaborców, druga – na reakcji innych państw.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca wybranej osobie, aby odczytała wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia krótko planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o porządku powiedeńskim, powstaniu Królestwa Polskiego i łamaniu przez cara postanowień konstytucji, wybuchu powstania listopadowego. Mogą również wspomnieć o innych rewolucyjnych wystąpieniach w Europie.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani przed lekcją uczniowie prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Wybrana osoba czyta polecenie 1: „Wyjaśnij, dlaczego Rosjanom zależało na samodzielnym zdławieniu powstania listopadowego”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. Podobnie uczniowie podchodzą do polecenia 3: wyjaśniają, dlaczego polski zryw niepodległościowy nie zyskał wsparcia w innych państwach.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel prezentuje kolejny film. Uczniowie, pracując w parach, przygotowują odpowiedź na polecenie 3: odnoszą się do wymienionych przez historyka błędów, które zaważyły na klęsce powstania. Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum wraz z uzasadnieniem. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi, dyskutują o zgłoszonych propozycjach. Nauczyciel pilnuje porządku pracy oraz ocenia pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Prowadzący omawia i ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Chwalba, Historia Polski 1795–1918, Kraków 1987.
H. Kocój, Od Konstytucji 3 maja i insurekcji kościuszkowskiej do powstania listopadowego, t. 2, Oświęcim 2017.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie filmów przygotowują krótką notatkę, w której podsumowują reakcję Europy na powstanie listopadowe i odnoszą się do pytania o możliwość zwycięstwa powstańców.