Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wymiar sprawiedliwości i spraw wewnętrznych Unii Europejskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

7) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w sferze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; przedstawia najważniejsze kompetencje jej instytucji sądowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • klasyfikuje miejsce Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;

  • charakteryzuje sąd jako element unijnego wymiaru sprawiedliwości;

  • porównuje kompetencje Trybunału Sprawiedliwości i sądu;

  • analizuje działalność UE w sferze spraw wewnętrznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jak wygląda wymiar sprawiedliwości w UE?”.

2. Przeprowadzenie burzy mózgów na temat: „Czy funkcjonowanie obok siebie dwóch systemów sądownictwa (krajowego i unijnego) nie koliduje ze sobą?”.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych UE;

  • II grupa – na podstawie danych dostępnych w internecie przygotowuje informacje na temat Eurojustu.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • miejsca Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;

  • pozycji sądu jako elementu unijnego wymiaru sprawiedliwości;

  • kompetencji Trybunału Sprawiedliwości i sądu;

  • działalności UE w sferze spraw wewnętrznych.

4. Praca z audiobookiem i wykonanie ćwiczeń zawartych w sekcji multimedialnej (1–3).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • miejsca Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;

  • sądu jako element unijnego wymiaru sprawiedliwości;

  • kompetencji Trybunału Sprawiedliwości i sądu;

  • działalności UE w sferze spraw wewnętrznych.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (5–8).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (1–4).

Materiały pomocnicze:

Wersja skonsolidowana Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oide.sejm.gov.pl.

Marcin Kulesza, Surowa kara dla Microsoftu, codozasady.pl.

Orzecznictwo TSUE, nsa.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o wymiarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych Unii Europejskiej.