Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wymiar sprawiedliwości i spraw wewnętrznych Unii Europejskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska.
Uczeń:
7) charakteryzuje działalność Unii Europejskiej w sferze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; przedstawia najważniejsze kompetencje jej instytucji sądowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
klasyfikuje miejsce Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;
charakteryzuje sąd jako element unijnego wymiaru sprawiedliwości;
porównuje kompetencje Trybunału Sprawiedliwości i sądu;
analizuje działalność UE w sferze spraw wewnętrznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Jak wygląda wymiar sprawiedliwości w UE?”.
2. Przeprowadzenie burzy mózgów na temat: „Czy funkcjonowanie obok siebie dwóch systemów sądownictwa (krajowego i unijnego) nie koliduje ze sobą?”.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie danych przygotowuje informacje na temat Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych UE;
II grupa – na podstawie danych dostępnych w internecie przygotowuje informacje na temat Eurojustu.
3. Omówienie przez nauczyciela:
miejsca Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;
pozycji sądu jako elementu unijnego wymiaru sprawiedliwości;
kompetencji Trybunału Sprawiedliwości i sądu;
działalności UE w sferze spraw wewnętrznych.
4. Praca z audiobookiem i wykonanie ćwiczeń zawartych w sekcji multimedialnej (1–3).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
miejsca Trybunału Sprawiedliwości w porządku prawnym UE;
sądu jako element unijnego wymiaru sprawiedliwości;
kompetencji Trybunału Sprawiedliwości i sądu;
działalności UE w sferze spraw wewnętrznych.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (5–8).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (1–4).
Materiały pomocnicze:
Wersja skonsolidowana Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oide.sejm.gov.pl.
Marcin Kulesza, Surowa kara dla Microsoftu, codozasady.pl.
Orzecznictwo TSUE, nsa.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o wymiarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych Unii Europejskiej.