Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Praca i moc prądu w obliczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | gamifikacja |
Metody nauczania: | metoda decyzyjna |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | gra edukacyjna, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Praca i moc prądu w obliczeniach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. | |
Faza realizacyjna: | |
Gra polega na zgromadzeniu jak największej liczby punktów przez grupę. Pierwszym etapem jest przejście przez każdego ucznia gry edukacyjnej na czas. Nauczyciel zapisuje wyniki w kolejności malejącej, dzieli uczniów na 4 równe grupy pod względem liczby wyników (wyznacza kwartyle) i przydziela każdemu z nich 1, 2, 3 lub 4 punkty, które wchodzą jako kapitał początkowy do jego grupy. Następnie zespoły przystępują do rozwiązywania zadań w określonym czasie. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje wyniki gry na lekcji i zapowiada pracę domową. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na następnej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe punkty wykonując pracę w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez każdego ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dopisaniem 2 pkt dla grupy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Gra edukacyjna może być wykorzystana jako podsumowanie wiadomości na koniec działu „Prąd elektryczny” lub jako wprowadzenie do omówienia sposobów rozwiązywania zadań. |