Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Praca i moc prądu w obliczeniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
8) stosuje do obliczeń związek mocy wydzielonej na oporniku (ciepła Joule’a‑Lenza) z natężeniem prądu i oporem oraz napięciem i oporem.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. podaje wzory na pracę i moc prądu elektrycznego,

  2. oblicza sprawność urządzeń elektrycznych,

  3. rozwiązuje zadania z zakresu pracy i mocy prądu elektrycznego.

Strategie nauczania:

gamifikacja

Metody nauczania:

metoda decyzyjna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

gra edukacyjna, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Praca i moc prądu w obliczeniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Przed lekcją, w ramach powtórzenia wiadomości, uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Warto przeczytać”. Na lekcji nauczyciel podczas dyskusji sprawdza stopień zrozumienia tekstu przez uczniów.
Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy i wyjaśnia reguły gry.

Faza realizacyjna:

Gra polega na zgromadzeniu jak największej liczby punktów przez grupę. Pierwszym etapem jest przejście przez każdego ucznia gry edukacyjnej na czas. Nauczyciel zapisuje wyniki w kolejności malejącej, dzieli uczniów na 4 równe grupy pod względem liczby wyników (wyznacza kwartyle) i przydziela każdemu z nich 1, 2, 3 lub 4 punkty, które wchodzą jako kapitał początkowy do jego grupy. Następnie zespoły przystępują do rozwiązywania zadań w określonym czasie.
Za każde prawidłowe rozwiązanie grupa otrzymuje 5 punktów. Za błędne rozwiązanie grupa traci 3 pkt. Za jednorazowe skorzystanie z tekstu „Warto przeczytać” trzeba „zapłacić” 1 pkt. Grupy mogą też podpowiadać sobie nawzajem ustalając swoje własne ceny transakcji wyrażone w przekazywanych sobie punktach. Jeżeli grupa skorzysta z zamieszczonego rozwiązania, otrzymuje 1 pkt. za to zadanie.
Wygrywa ta grupa, która zgromadzi najwięcej punktów.
Nauczyciel pełni rolę arbitra podczas gry.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje wyniki gry na lekcji i zapowiada pracę domową. Ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na następnej lekcji.
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie mogą zdobywać dodatkowe punkty wykonując pracę w domu. Prawidłowe rozwiązanie przez każdego ucznia zadania, którego grupa nie zdążyła rozwiązać na lekcji i przysłanie rozwiązania (nie samego wyniku) nauczycielowi mailem w ciągu dwóch dni jest nagradzane dopisaniem 2 pkt dla grupy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może być wykorzystana jako podsumowanie wiadomości na koniec działu „Prąd elektryczny” lub jako wprowadzenie do omówienia sposobów rozwiązywania zadań.