Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Katarzyna Moskwa

Przedmiot: historia

Temat: Italia podczas powstania Spartakusa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
1) charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnienim roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta;
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
IV. Społeczeństwo, życie polityczne i kultura starożytnego Rzymu. Uczeń:
1) charakteryzuje przemiany ustrojowe i społeczne (w tym problem niewolnictwa) w państwie rzymskim doby republiki oraz cesarstwa, z uwzględnieniem roli Juliusza Cezara i Oktawiana Augusta;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polegały walki gladiatorów;

  • omawia genezę i etapy przebiegu powstania Spartakusa;

  • analizuje teksty źródłowe i mapy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • lekcja odwrócona

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego

  • piramida priorytetów (poker kryterialny)

  • praca z mapą

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

Środki dydaktyczne:

  • komputery/tablety z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • flipcharty i markery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią lekcji (bez mapy interaktywnej).

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu

  2. Następnie pyta uczniów o skojarzenia z pojęciem „gladiator”. Czy są to skojarzenia pozytywne czy negatywne? Musi paść pytanie o źródła wiedzy na powyższe pojęcia. Może paść odpowiedź związana z grami komputerowymi (warto o nie wypytać uczniów).

Faza realizacyjna:

  1. Omówienie przebiegu powstania z użyciem mapy interaktywnej. Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się ze schematem oraz określili najważniejsze etapy powstania Spartakusa. Uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie.

  2. Sformułowanie problemu badawczego (Dlaczego wybuchło powstanie, dlaczego tyle tysięcy ludzi się do niego przyłączyło?).

  3. Podział uczniów na kilka zespołów (do 6 osób). Następnie uczniowie zastanawiają się nad odpowiedziami do postawionego problemu i na kartkach zapisują przyczyny zgodnie z własną wiedzą. Każda grupa ustala pięć najważniejszych według nich przyczyn.

  4. Po 10 minutach poszczególne zespoły czytają przygotowane przez siebie hasła i uzasadniają swój wybór. Po ocenie merytorycznej przez nauczyciela zapisywane są one na tablicy (pomocne mogą być - schemat interaktywny, ćwiczenie 1,2, 7).

Przykładowe zapisy:

  • chcieli wolności/ nie chcieli być niewolnikami

  • chcieli bogactwa i łupów

  • chcieli się zemścić

  • chcieli zmienić swoje życie

  • chcieli, by ich szanowano

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla schemat piramidy. Cała klasa wspólnie z  nauczycielem wybiera spośród wszystkich wymienionych przyczyn tę najważniejszą i stara się wypełnić ten narysowany schemat.

  2. Ewaluacja. Ćwiczenia z e‑materiału odnoszące się do fotografii Eunusa i Spartakusa. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń.

  3. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

Napisz krótką przemowę Spartakusa lub Kriksosa przekonującą i wzywającą odpowiednio do przedostania się przez Alpy lub pozostania w Italii.

Materiały pomocnicze:

Bishop M.C., Gladiatorzy. Krew i igrzyska, Warszawa 2018.

Grant M., Gladiatorzy, Warszawa 1980.

Martin Th. R., Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Poznań 2014.

Rochala P., Powstanie Spartakusa, Warszawa 2019.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa może zostać wykorzystana przez uczniów przed lekcją do przygotowania prezentacji poświęconej postaci Spartakusa w kulturze. Uczniowie mogą korzystać z opisu Plutarcha z Cheronei jako punktu wyjścia, zestawianego z innymi przedstawieniami Spartakusa w literaturze czy filmie.