Dla nauczyciela
Autorka: Katarzyna Moskwa
Przedmiot: historia
Temat: Italia podczas powstania Spartakusa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polegały walki gladiatorów;
omawia genezę i etapy przebiegu powstania Spartakusa;
analizuje teksty źródłowe i mapy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego
piramida priorytetów (poker kryterialny)
praca z mapą
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
Środki dydaktyczne:
komputery/tablety z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
flipcharty i markery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią lekcji (bez mapy interaktywnej).
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu
Następnie pyta uczniów o skojarzenia z pojęciem „gladiator”. Czy są to skojarzenia pozytywne czy negatywne? Musi paść pytanie o źródła wiedzy na powyższe pojęcia. Może paść odpowiedź związana z grami komputerowymi (warto o nie wypytać uczniów).
Faza realizacyjna:
Omówienie przebiegu powstania z użyciem mapy interaktywnej. Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się ze schematem oraz określili najważniejsze etapy powstania Spartakusa. Uczniowie sporządzają notatkę w zeszycie.
Sformułowanie problemu badawczego (Dlaczego wybuchło powstanie, dlaczego tyle tysięcy ludzi się do niego przyłączyło?).
Podział uczniów na kilka zespołów (do 6 osób). Następnie uczniowie zastanawiają się nad odpowiedziami do postawionego problemu i na kartkach zapisują przyczyny zgodnie z własną wiedzą. Każda grupa ustala pięć najważniejszych według nich przyczyn.
Po 10 minutach poszczególne zespoły czytają przygotowane przez siebie hasła i uzasadniają swój wybór. Po ocenie merytorycznej przez nauczyciela zapisywane są one na tablicy (pomocne mogą być - schemat interaktywny, ćwiczenie 1,2, 7).
Przykładowe zapisy:
chcieli wolności/ nie chcieli być niewolnikami
chcieli bogactwa i łupów
chcieli się zemścić
chcieli zmienić swoje życie
chcieli, by ich szanowano
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla schemat piramidy. Cała klasa wspólnie z nauczycielem wybiera spośród wszystkich wymienionych przyczyn tę najważniejszą i stara się wypełnić ten narysowany schemat.
Ewaluacja. Ćwiczenia z e‑materiału odnoszące się do fotografii Eunusa i Spartakusa. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Napisz krótką przemowę Spartakusa lub Kriksosa przekonującą i wzywającą odpowiednio do przedostania się przez Alpy lub pozostania w Italii.
Materiały pomocnicze:
Bishop M.C., Gladiatorzy. Krew i igrzyska, Warszawa 2018.
Grant M., Gladiatorzy, Warszawa 1980.
Martin Th. R., Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana, Poznań 2014.
Rochala P., Powstanie Spartakusa, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa może zostać wykorzystana przez uczniów przed lekcją do przygotowania prezentacji poświęconej postaci Spartakusa w kulturze. Uczniowie mogą korzystać z opisu Plutarcha z Cheronei jako punktu wyjścia, zestawianego z innymi przedstawieniami Spartakusa w literaturze czy filmie.