Dla nauczyciela
Autor: Jakub Kamiński
Przedmiot: Informatyka
Temat: Instrukcja warunkowa w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz składnię instrukcji warunkowej w języku Python.
Wyjaśnisz, jak zapisać warunki wielokrotnie złożone.
Wykorzystasz instrukcję warunkową do rozwiązywania prostych problemów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Instrukcja warunkowa w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Uczniowie rozwiązują Polecenie 1 oraz Polecenie 2.
Chętne lub wybrane osoby prezentują swój kod na forum klasy. Uczniowie dyskutują na jego temat.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1–3 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
w jakich sytuacjach instrukcja warunkowa nie jest potrzebna?
w jakich sytuacjach instrukcja warunkowa jest konieczna?
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.