Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Substytucja elektrofilowa w pierścieniu aromatycznym benzenu

Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego – zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

11) opisuje właściwości chemiczne węglowodorów aromatycznych na przykładzie reakcji: spalania, z  Cl 2 lub Br 2 wobec katalizatora albo w obecności światła, nitrowania, katalitycznego uwodornienia; pisze odpowiednie równania reakcji dla benzenu i metylobenzenu (toluenu) oraz ich pochodnych, uwzględniając wpływ kierujący podstawników (np. atom chlorowca, grupa alkilowa, grupa nitrowa, grupa hydroksylowa, grupa karboksylowa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest substytucja elektrofilowa;

  • uzasadnia, dlaczego benzen ulega substytucji elektrofilowej;

  • wymienia reakcje substytucji elektrofilowej, którym ulega benzen;

  • opisuje, w jaki sposób przebiegają reakcje nitrowania, halogenowania, sulfonowania, alkilowania oraz acylowanie dla benzenu;

  • pisze reakcje: nitrowania, halogenowania, sulfonowania, alkilowania oraz acylowanie dla benzenu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • wirtualne laboratorium;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • kompuetry z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytanie zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Na czym polega substytucja elektrofilowa w pierścieniu aromatycznym benzenu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel rysuje na tablicy lub wyświetla za pomocą rzutnika różne pochodne benzenu, podpisując jakiej reakcji uległy.

R1aYQ8qibPy4s

Plik PDF o rozmiarze 89.32 KB w języku polskim
  1. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale dotyczące mechanizmów reakcji z benzenem. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej poszczególne mechanizmy, a chętni uczniowie starają się wyjaśnić przebieg tych mechanizmów. Nauczyciel wspiera uczniów i wyjaśnia ewentualnie niezrozumiałe kwestie. Nauczyciel przedstawia na tablicy dokładny mechanizm nitrowania oraz bromowania (halogenowania):

  • nitrowanie;

REsoHJNBpLTZX

Plik PDF o rozmiarze 127.98 KB w języku polskim

1,2 – tworzenie czynnika elektrofilowego
3 – atak elektrofilowy i utworzenie struktur rezonansowych
4 – utworzenie produktu głównego
5 – odtworzenie katalizatora i utworzenie produktu ubocznego

  • bromowanie (halogenowanie);

R1N56GXhvX7mx

Plik PDF o rozmiarze 82.42 KB w języku polskim

1 – tworzenie czynnika elektrofilowego
2 – atak elektrofilowy i utworzenie struktur rezonansowych
3 – utworzenie produktu głównego i ubocznego oraz odtworzenie katalizatora
3. Nauczyciel do każdego z pozostałych reakcji zapisuje drugi substrat oraz katalizator.

R1LByGpK77QDf

Plik PDF o rozmiarze 182.38 KB w języku polskim
  1. Animacja – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  2. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem konstruują mapę myśli dotyczącą czynników elektrofilowych w omawianych reakcjach:

R1PO2zcAmd4yK

Plik PDF o rozmiarze 73.83 KB w języku polskim
  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie latwe...

  • Dziś nauczycłem się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest substytucja elektrofilowa?

  • Uzasadnij, dlaczego benzen ulega substytucji elektrofilowej.

  • Jakim reakcjom substytucji elektrofilowej ulega benzen?

  • Na czym polegają reakcje nitrowania, halogenowania, sulfonowania, alkilowania oraz acylowanie dla benzenu?