Dla nauczyciela
Autorka: Monika Spławska‑Murmyło
Przedmiot: język polski
Temat: Jak obronić się przed niechcianym wpływem innych ludzi?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację.
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
3) rozpoznaje i określa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, metajęzykową, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
8) rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji, postprawdy, stereotypu, bańki informacyjnej, wiralności; rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je charakteryzuje.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
2) wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej;
5) rozróżnia typy argumentów, w tym argumenty pozamerytoryczne (np. odwołujące się do litości, niewiedzy, groźby, autorytetu, argumenty ad personam).
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
2) porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
3) korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje główną myśl tekstu naukowego;
wyszukuje i selekcjonuje informacje w tekście;
definiuje pojęcia związane z wpływem społecznym;
wyjaśnia, w jaki sposób środki perswazji oddziałują na odbiorcę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
Metody i techniki nauczania:
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
mapa myśli;
elementy dramy.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Tydzień przed lekcją nauczyciel wybiera uczniów, którzy przygotują krótką scenkę do odegrania na podstawie książki Roberta Cialdiniego. Może to być następująca sytuacja opisana w rozdziale 1:
Miejsce: sklep z konfekcją męską.
Czas: lata 30. XX w.
Osoby: Sid – sprzedawca, Harry – jego brat na zapleczu sklepu, klienci.
Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktykaZawsze, gdy jakiś nowy klient przymierzał garnitur przed wielkim lustrem i pytał o cenę, Sid udawał niedomaganie słuchu. Krzyczał do swojego brata: „Harry, ile weźmiemy za ten garnitur?” Po czym przykładał rękę do ucha, a Harry odkrzykiwał: „Za ten wspaniały garnitur z czystej wełny – czterdzieści pięć dolarów!”, co jego rzekomo głuchawy brat kazał sobie jeszcze dwa razy powtarzać, tak by ta wysoka cena dobrze zapadła w uszy klienta. Po czym Sid zwracał się do klienta i stwierdzał: „On mówi, że dwadzieścia pięć dolarów”. Wielu klientów korzystało z tej niebywałej okazji i płaciło czym prędzej dwadzieścia pięć dolarów, umykając ze sklepu wraz z garniturem, zanim biedny Sid był w stanie wykryć swoją „omyłkę”.
Faza wstępna
1. Przedstawienie celu i tematu zajęć.
2. Prezentacja przygotowanej przez uczniów scenki. Wybrany lub chętny uczeń komentuje sytuację w kontekście wywierania wpływu na innych. Określa, co się wydarzyło, jaki sposób manipulacji wykorzystywali Sid i Harry, jakie były reakcje klientów sklepu.
3. Mapa myśli. Nauczyciel pisze na tablicy słowo MANIPULACJA i prosi uczniów o zapisanie skojarzeń. Może zadać im pytania pomocnicze, np.
Kto manipuluje?
W jakich sytuacjach?
W jakim celu?
Co robi, żeby osiągnąć swój cel?
Czy zostaliście kiedyś zmanipulowani albo czy poddaliście kogoś manipulacji? Co wtedy czuliście?
Faza realizacyjna
1. Wybrany przed lekcją uczeń prezentuje sylwetkę Roberta Cialdiniego i jego książkę. W swojej prezentacji powinien także powiedzieć, co go zaciekawiło w pracy badacza.
2. Nauczyciel pyta uczniów, jakie reguły rządzące naszym zachowaniem zapamiętali z prezentacji kolegi lub koleżanki. Zapisanie nazw wszystkich sześciu zasad na tablicy.
3. Praca w grupach: drama. Prowadzący lekcję dzieli klasę na sześć grup – tyle, ile reguł opisuje Cialdini w swojej książce. Każdy zespół otrzymuje do opracowania jedną zasadę. Zadaniem uczniów jest przyswoić informacje zawarte w e‑materiale dotyczące danej reguły oraz przygotować scenkę z podziałem na role, ilustrującą działanie opisanego mechanizmu i sposób obrony przed manipulacją.
4. Prezentacja scenek uczniów wraz z omówieniem. Zwrócenie uwagi na postawę osoby broniącej się przed niechcianym wpływem. Nauczyciel prosi uczniów o nazwanie uczuć towarzyszących aktorom.
5. Wysłuchanie fragmentów tekstu Cialdiniego w e‑materiale (audiobook). Wspólne omówienie przykładów. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 3, 4 i 5. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
6. Uczniowie wracają do informacji zebranych na początku lekcji (mapa myśli). Na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia z lekcji wykonują ćwiczenie nr 6 (definicja manipulacji).
7. Realizacja zadań interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
1. Jako podsumowanie lekcji uczniowie, odnosząc się do tematu zajęć, tworzą listę zachowań: jak obronić się przed niechcianym wpływem innych ludzi.
2. Chętny lub wybrany uczeń podsumowuje lekcję.
Praca domowa:
Prowadź przez tydzień obserwacje w zeszycie. Zapisuj to, co zauważysz wokół siebie: kto manipuluje, kim, jakich mechanizmów opisanych przez Robeta Cialdiniego używa. Zapisz notatkę ze swoich obserwacji.
Materiały pomocnicze:
Robert Aronson, Psychologia społeczna, Poznań 2012.
Andrzej Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice 2011.
Marshall B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook można wykorzystać również jako materiał dla uczniów do przygotowania przez nich przed lekcją scenek dramowych lub innych przykładów manipulacji i prób wpływu na zachowanie ludzi.