Zidentyfikuj regułę wywierania wpływu, z jaką mamy do czynienia w opisanej poniżej sytuacji, a następnie zaproponuj sposób obrony.
RCVA9emyD0eIm1
Cialdini s. 217 Źródło: Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk 2009, s. 217.
Zwróć uwagę na informacje, które sprzedawca przekazuje klientom. O czym tak naprawdę ich informuje? Dodatkowym czynnikiem działającym w tej sytuacji jest czas.
Opisana reguła dotyczy niedostępności produktu. Polega ona na wywieraniu presji związanej z koniecznością podjęcia szybkiej decyzji o zakupie. Aby obronić się przed taką formą nacisku, należy podejmować przemyślane decyzje i nigdy nie działać pod presją czasu.
R1RSeNKgrI5qv21
Ćwiczenie 7
311
Ćwiczenie 8
R19yyC0O1p9XZ1
Przypomnij sobie reguły Roberta Cialdiniego i pomyśl, z jakimi sytuacjami spotykasz się na co dzień. W jaki sposób można pomóc nastolatkowi, twojemu rówieśnikowi, w dostrzeżeniu manipulacji ze strony otoczenia?
Sprawdź, czy w twojej propozycji pojawiły się przykładowe reguły (konkretne przykłady mogą różnić się od twoich):
Uważaj na okazyjne produkty, sprawdź, czy promocja jest naprawdę promocją.
Jeśli uczestniczysz w dyskusji na forum internetowym, nie bądź ufny, jeśli ktoś poleca produkty w promocyjnej cenie.
Uważaj na produkty oferowane w formie gratisów, bonów, kuponów, zwykle są formą namówienia na kupno jakiegoś produktu.
Uważaj na programy lojalnościowe. Często prowadzą do zakupu zupełnie zbędnych rzeczy.