Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Terroryzm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
5) wyjaśnia źródła współczesnego terroryzmu oraz przedstawia różne organizacje terrorystyczne i sposoby oraz przykłady ich działania.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
16) wyjaśnia przyczyny i sposoby działania terrorystów;
17) charakteryzuje strategie zwalczania terroryzmu, wskazując na ich słabe i mocne strony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest terroryzm;
analizuje źródła współczesnego terroryzmu;
charakteryzuje rodzaje organizacji terrorystycznych i sposoby ich działania;
ocenia skuteczność strategii zwalczania terroryzmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału ikonograficznego;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu poprzez przedstawienie wydarzeń z 11 września 2001 roku i zamachów terrorystycznych, których dokonała Al‑Kaida.
2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Klasowa burza mózgów na temat historii i genezy terroryzmu. Uczniowie samodzielnie wyszukują w internecie informacje na temat terroryzmu i jego historii. Klasa wspólnie redaguje pierwszą część notatki z lekcji – Co to jest terroryzm i jakie niesie on zagrożenia?
2. Krótka analiza mapy pokazujące zasięg globalnego terroryzmu oraz jego częstotliwość.
3. Terroryzm i jego rodzaje – rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy interaktywnej, na której są zaznaczone największe i najbardziej znane organizacje terrorystyczne świata. Analiza wybranych przykładów podczas omawiania rodzajów terroryzmu. Klasa kontynuuje samodzielne redagowanie notatki z lekcji.
4. Wprowadzenie pojęcia „fale terroryzmu” autorstwa Dawida Rapoporta i omówienie kolejnych czterech fal terroryzmu:
I fala terroryzmu – anarchistyczna,
II fala terroryzmu – antykolonialna,
III fala terroryzmu – nowolewicowa,
IV fala terroryzmu – ery dżihadu.
5. Przedstawienie największych zamachów terrorystycznych w XXI wieku, analiza wybranych przykładów na forum klasy.
6. Klasowa burza mózgów – jak zwalczać i zapobiegać terroryzmowi. Uczniowie zapisują swoje przemyślenia na tablicy w formie mapy myśli. Po jej uzupełnieniu pod kierunkiem nauczyciela stanowi ona część notatki z lekcji.
Faza podsumowująca
1. Klasa zastanawia się nad skutecznością działań podejmowanych przez różne organizacje i państwa w celu walki z terroryzmem.
2. Wykonanie ćwiczeń do mapy interaktywnej.
Praca domowa:
Realizacja zadań z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Albert Pawłowski, Terroryzm w Europie w XIX i XX w., Zielona Góra 1980.
Tadeusz Hanausek, Wybrane zagadnienia kryminalistycznej metodyki zwalczania terroryzmu, [w:] (red.) Karol Sławik, Terroryzm, Poznań 1993.
Karol Sławik, Terroryzm. Próba ujęcia całościowego, [w:] tenże, Terroryzm, Poznań 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna prezentująca organizacje terrorystyczne może być materiałem powtórkowym przed sprawdzianem. Można ją także wykorzystać do lekcji poświęconej problemom współczesnego świata oraz działalności organizacji separatystycznych.