Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Górski
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Wspólna waluta – euro
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska
Uczeń:
9) wyjaśnia założenia strefy euro; przedstawia zadania Europejskiego Banku Centralnego i Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje proces przyjmowania euro przez kraje Unii Europejskiej;
dostrzega związki między wydarzeniami historycznymi a kolejnymi etapami integracji europejskiej;
rozumie istotę integracji gospodarczej;
wyjaśnia korzyści i koszty wprowadzenia euro;
analizuje i wyjaśnia stwierdzenie, że euro jest przykładem integracji europejskiej.
Strategie nauczania:
strategia badawcza;
strategia asymilacyjna;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
latające plakaty;
burza mózgów;
dyskusja;
analiza tekstów źródłowych;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem osi czasu, animacji.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty, arkusze papieru, szeroka taśma klejąca (malarska)/magnesy, markery;
kartki z wydrukowanymi/napisanymi definicjami.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicje związane z ekonomią. Praca metodą latających plakatów. Każda grupa otrzymuje arkusz z hasłem, do którego w ciągu 1 minuty musi dopisać swoje skojarzenia. W tej metodzie nie ma odpowiedzi błędny, a na kartkach powinny znaleźć się wszystkie informacje/słowa, które kojarzą się uczniom z hasłem. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przekazują sobie plakaty zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kolejne grupy uzupełniają i dopisują do haseł swoje skojarzenia. Ćwiczenie kończy się w momencie, gdy do grup wrócą kartki z ich pierwszymi hasłami. Nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania czasu – 1 minuty na kolejkę.
Podział klasy na 5 grup i przydział pojęć:
grupa 1: bank centralny;
grupa 2: stopy procentowe;
grupa 3: PKB;
grupa 4: strefa euro;
grupa 5: rezerwy walutowe.
3. Prezentacja plakatów i wspólne tworzenie definicji. Uczniowie weryfikują swoje propozycje, porównując np. z hasłami w słowniku lub encyklopedii PWN. Poprawione definicje zostają umieszczone w widocznym miejscu, tak by w każdym momencie lekcji uczeń mógł z nich skorzystać.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie pozostają w swoich grupach. Na podstawie osi czasu „Trochę historii” oraz informacji z innych dostępnych źródeł (np. internet) śledzą proces integracji gospodarczej Europy i wynotowują najważniejsze momenty.
2. Wspólne tworzenie osi czasu z wynotowanymi wydarzeniami. Chętny/wybrany uczeń umieszcza kartki z datami i wydarzeniami na ścianie lub tablicy. Wspólne wyjaśnianie związków opisanych wydarzeń z tłem historycznym, np. lata 70. XX wieku to koniec systemu z Bretton Woods i konieczność stworzenia nowych rozwiązań stabilizujących waluty europejskie itp.
3. Burza mózgów. Nauczyciel zadaje pytania:
Po co to wszystko zostało stworzone?
Jaki jest cel unii gospodarczej i walutowej?
Dlaczego nie wszystkie kraje Unii Europejskiej należą do strefy euro?
Moderator zapisuje na tablicy wymienione przyczyny i cele integracji gospodarczej. Zostaną one wykorzystane przy podsumowaniu dotyczącym korzyści i zagrożeń wprowadzenia euro.
4. Praca z multimedium „Euro pod kontrolą”. Uczniowie w trakcie emisji powinni zwrócić uwagę na to, jakie instytucje są odpowiedzialne za politykę finansową i monetarną UE oraz jakie warunki należy spełnić, by wejść do strefy euro.
5. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają krótko omówione w animacji instytucje; inni zapisują na tablicy kryteria konwergencji. Jeśli uczniowie mają problem ze zrozumieniem pewnych pojęć i mechanizmów, nauczyciel udziela wyjaśnień. Wykonanie ćwiczeń 3–5 i wspólne omówienie odpowiedzi.
6. Ponowny podział na grupy. Każdy zespół przygotowuje swoją opinię na temat, czy Polska spełnia kryteria konwergencji, a jeśli nie, to co należy zrobić, by je spełniała. Uczniowie mogą skorzystać z formularza pod animacją. Dodatkowo grupy wykonują ćwiczenia 7–8. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przedstawiają swoje stanowiska, rozwiązania ćwiczeń i następuje dyskusja.
7. Nauczyciel pyta, jakie korzyści niesie ze sobą przyjęcie ponadnarodowej waluty oraz jakich kosztów i problemów można się obawiać. Uczniowie mogą w parach wykonać ćwiczenie 1 z bloku multimedium, a następnie chętne/wybrane pary przedstawiają rozwiązania. Pozostali uczniowie mogą się z nimi zgadzać lub polemizować.
Faza podsumowująca
1. Na zakończenie nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, pytając uczniów o ich stosunek do euro:
Czy można powiedzieć, że wspólna europejska waluta jest przykładem udanej integracji Europy?
Czy warto zrezygnować z własnej waluty na rzecz wspólnego pieniądza?
2. Podsumowując temat, nauczyciel jeszcze raz przybliża drogę, jaką przeszły państwa europejskie do momentu utworzenia unii gospodarczej i walutowej oraz przyjęcia euro. Omawia, jakie znaczenie ma jednolity rynek i kto czuwa nad jego stabilnością i bezpieczeństwem. Wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
1. Każdy z krajów, który wprowadził wspólną walutę na rewersie monet umieścił swoje symbole narodowe lub państwowe? Jakie symbole związane z Polską powinny znaleźć się na polskich monetach euro i dlaczego?
2. Dlaczego Polacy obawiają się euro? Jakie korzyści i koszty mogą wiązać się z wprowadzeniem w Polsce wspólnej waluty?
Materiały pomocnicze:
1. Filmy NBP w zasobach internetowych: Historia Euro w pigułce; Polska a euro;
2. Publikacja NBP Waluta dla Europy dostępna w zasobach internetowych
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji na temat EBC i kryteriów konwergencji.