Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Symbol i mit w Sklepach cynamonowych Brunona Schulza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje pola tematyczne prozy Brunona Schulza,
rozszyfrowuje symbolikę przedmiotów i postaci opisanych przez autora,
przeprowadza analizę i interpretację fragmentów prozy Brunona Schulza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Symbol i mit w Sklepach cynamonowych Brunona Schulza”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli, czym charakteryzują się symbol i mit. Uczniowie, korzystając z wcześniej nabytej wiedzy oraz informacji z bloku tekstowego, tworzą na tablicy mapy myśli, wskazujące na najważniejsze cechy obu pojęć. Prowadzący zadaje pytanie: na czym polega, Waszym zdaniem, mityzacja rzeczywistości? Uczniowie wymieniają się swoimi opiniami. Nauczyciel moderuje ich dyskusję.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie prosi uczniów, aby –
po zapoznaniu się z multimedium – podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej
(lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.Polecenie 2 z tej sekcji uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel kontroluje opracowane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie dyskutują w parach, porównując swoje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dzielą się na trzy grupy. Każda z nich wykonuje jedno ćwiczenie związane z różnymi tekstami Brunona Schulza: gr. 1.: ćw. 1., 2. i 3., gr. 2.: ćw. 4. i 5., gr. 3.: ćw. 6. Następnie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi, nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego
nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Przeczytaj fragment programowego eseju Brunona Schulza Mityzacja rzeczywistości, w którym autor zawiera swoje literackie kredo. Następnie rozwiąż quiz.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Jarzębski, Prowincja. Centrum. Przypisy do Schulza, Kraków 2005.
Bruno Schulz, Wybór esejów i listów, Wrocław 1989.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna”
do przygotowania się do lekcji powtórkowej.