Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Analiza dużych zbiorów danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimportujesz dane do arkusza kalkulacyjnego.
Stworzysz tabelę przestawną zawierającą duże zbiory danych.
Pogrupujesz dane w tabeli przestawnej.
Stworzysz wykres przestawny zawierający duże zbiory danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Analiza dużych zbiorów danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Samouczek”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi chętną osobę o omówienie zagadnienia pracy na dużych zbiorach danych. Pyta, czy wszystko jest dla uczniów jasne, co wymaga bardziej szczegółowego omówienia.
Prowadzący zajęcia podaje temat, omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi z uczniami dyskusję na temat tego, jake narzędzia wykorzystuje się do analizy dużych zbiorów danych. Uczestnicy zajęć wymieniają się informacjami. Wybrana osoba podsumowuje dyskusję i wyciąga wnioski.
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim treści, następnie tworzą kilkuosobowe grupy. Każdy zespół wykonuje polecenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek”. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja i omówienie wyniów pracy grup.
Faza podsumowujaca:
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.