Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty na świecie – konflikt naddniestrzański
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sytuację Mołdawii po upadku ZSRS;
wyjaśnia, jak doszło do powstania Naddniestrza;
analizuje przyczyny konfliktu naddniestrzańskiego;
omawia jego przebieg;
przedstawia konsekwencje konfliktu w Naddniestrzu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca;
praca z mapą.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie na temat sytuacji na terenie byłego Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich po jego rozpadzie, dążeń niepodległościowych poszczególnych republik.
2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie historii regionu Naddniestrza od czasów średniowiecznych po upadek ZSRS – rozmowa nauczająca.
2. Rozpad Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich i ogłoszenie niepodległości przez Mołdawię. Uczniowie mają zwrócić uwagę na kolejność ogłaszania niepodległości przez poszczególne republiki ZSRS – praca z mapą. Próba wyciągnięcia wniosków dotyczących przyczyn separacji Naddniestrza od Mołdawii.
3. Konflikt w Naddniestrzu – analiza mapy interaktywnej. Zespół klasowy, podzielony na kilka grup, poznaje kolejne etapy konfliktu o Naddniestrze. W trakcie analizy jest tworzona przez poszczególne grupy notatka z zajęć, która zostaje zapisana do zeszytów.
4. Naddniestrzańska Republika Mołdawii – kraj, którego oficjalnie nie ma – dyskusja na temat współczesnej sytuacji tego separatystycznego państwa.
5. Przedstawienie przez nauczyciela informacji o Polonii mieszkającej w Naddniestrzu.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia do mapy oraz samodzielne kończą notatki z lekcji.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z bloku „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 5–8.
Przygotuj krótką notatkę na temat Polonii w Naddniestrzu i Mołdawii.
Materiały pomocnicze:
Anna Tomczyk, Polacy z Naddniestrza, tvp.pl.
Operacja Naddniestrze, „Wprost”, wprost.pl.
Państwo, którego nie znajdziecie na mapie, „Nowy Dziennik”, dziennik.com.
Ziemowit Szczerek, Naddniestrze. Państwo wyjęte spod prawa, polityka.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapa interaktywna będzie pomocnym źródłem w lekcji powtórzeniowej lub materiałem inspirującym do wykonania projektu na temat współczesnych konfliktów międzynarodowych.