Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Witolda dziwność cała – życie i twórczość Gombrowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje autobiograficzne wątki w powieści Ferdydurke Witolda Gombrowicza,
wyjaśnia, dlaczego okres emigracji był istotny dla twórczości pisarza,
charakteryzuje język dzieł Gombrowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Witolda dziwność cała – życie i twórczość Gombrowicza”.
Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na 5 grup. Każda z nich przygotowuje fragment z Ferdydurke W. Gombrowicza, który uznaje za ciekawy ze względu na język.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, by metodą burzy mózgów przygotowali odpowiedź na pytanie: kim był Gombrowicz? Uczniowie gromadzą fakty, nazwiska, daty, terminy literackie, które kojarzą się im z postacią pisarza. Mogą notować swoje przemyślenia w formie mapy myśli. Po kilku minutach, pod kierunkiem nauczyciela, porządkują wspólnie swoje ustalenia.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczestnicy zajęć indywidualnie zapoznają się z informacjami na temat pisarza zawartymi w bloku tekstowym lekcji. Notują w zwięzłych punktach kolejne etapy rozwoju kariery twórczej Gombrowicza.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Linia chronologiczna”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie: 1.
Później uczniowie odczytują przygotowane wcześniej fragmenty z Ferdydurke, które zaintrygowały ich ze względu na język zastosowany przez Gombrowicza. Nauczyciel odczytuje polecenie 2 towarzyszące linii chronologicznej: Zastanów się, jakie problemy może napotkać tłumacz przy próbie przełożenia powieści Witolda Gombrowicza Ferdydurke na język obcy. Zanotuj swoje spostrzeżenia. Uczniowie ustalają odpowiedzi, odnosząc się do zacytowanych fragmentów powieści.
Prowadzący odtwarza audiobook. Następnie prosi, by uczniowie, pracując nadal w grupach, wykonali zamieszczone w tej sekcji polecenia i ćwiczenia. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: kim był Witold Gombrowicz? Czy dziś jest ważną postacią polskiej literatury?
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
Praca domowa:
Przygotuj prezentację multimedialną, w której podsumujesz zdobyte podczas lekcji wiadomości.
Materiały pomocnicze:
Klementyna Suchanow, Gombrowicz. Ja, geniusz, Wołowiec 2017.
Witold Gombrowicz, Wspomnienia polskie, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.