Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Asertywność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
9) wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia czym jest asertywność;
omawia cechy charakterystyczne dla postaw asertywnej, uległej i agresywnej;
ocenia znaczenie asertywności w życiu człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda pytań;
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śnieżnej;
dyskusja;
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji: „Asertywność” i omawia cele zajęć.
2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach definiują pojęcie asertywności. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.
2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
3. Uczniowie grają w grą interaktywną w parach. Następnie omawiają pytania, które sprawiły im trudność.
4. Chętne/wybrane osoby porównuje postawy asetywną, uległą i agresywną. Dyskutanci zwracają przy tym uwagę na znaczenie asertywności dla zdrowia psychicznego człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
5. Następuje dyskusja: czy asertywnym można być w każdej sytuacji? Po zakończeniu dyskusji wnioski wpisują w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8.
2. Wybrane/chętne osoby wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w trakcie zajęć. Nauczyciel może wystawić oceny za aktywność.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Warszawa 2011.
Małgorzata Dobrowolska, Asertywność jako wskaźnik spójności wybranych grup zawodowych, humanum.org.pl.
Odważ się być asertywnym!, centrum‑poznawcze.pl.
Katarzyna Brejnakowska, Jak być asertywnym? – Trening asertywności, psychoterapiacotam.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może służyć jako pomoc do przygotowania się do lekcji powtórkowej.