Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Asertywność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

9) wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia czym jest asertywność;

  • omawia cechy charakterystyczne dla postaw asertywnej, uległej i agresywnej;

  • ocenia znaczenie asertywności w życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda pytań;

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • dyskusja;

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji: „Asertywność” i omawia cele zajęć.

2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie w parach definiują pojęcie asertywności. Następnie łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.

3. Uczniowie grają w grą interaktywną w parach. Następnie omawiają pytania, które sprawiły im trudność.

4. Chętne/wybrane osoby porównuje postawy asetywną, uległą i agresywną. Dyskutanci zwracają przy tym uwagę na znaczenie asertywności dla zdrowia psychicznego człowieka. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

5. Następuje dyskusja: czy asertywnym można być w każdej sytuacji? Po zakończeniu dyskusji wnioski wpisują w ćwiczeniu 2 do multimedium.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8.

2. Wybrane/chętne osoby wypowiadają się na temat tego, co było dla nich najważniejsze w trakcie zajęć. Nauczyciel może wystawić oceny za aktywność.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Agnieszka Wróbel, Asertywność na co dzień, Warszawa 2011.

Małgorzata Dobrowolska, Asertywność jako wskaźnik spójności wybranych grup zawodowych, humanum.org.pl.

Odważ się być asertywnym!, centrum‑poznawcze.pl.

Katarzyna Brejnakowska, Jak być asertywnym? – Trening asertywności, psychoterapiacotam.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może służyć jako pomoc do przygotowania się do lekcji powtórkowej.