Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pole magnetyczne w przyrodzie i technice – podsumowanie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Lekcja powinna mieć charakter rozmowy i wspólnego zbierania informacji na temat „obecności” magnetyzmu i elektromagnetyzmu wokół nas. Jej celem jest podsumowanie całej nauki o magnetyzmie. Nauczyciel rozpoczyna pytaniem o pole magnetyczne w przyrodzie. Przede wszystkim, chodzi o ziemskie pole magnetyczne i takie efekty, jak pułapkowanie cząstek promieniowania kosmicznego i zorza polarna. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przypomina o zastosowaniach „naukowych” magnetyzmu – w fizyce i medycynie. Stara się uporządkować dyskusję na temat zastosowań technicznych magnetyzmu i elektromagnetyzmu, grupując urządzenia techniczne ze względu na zastosowane zjawiska. Wskazówką może być część „Warto przeczytać” e‑materiału. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 4, 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3 i 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animację można także wykorzystać realizując temat dotyczący elektromagnesu - „Jak jest zbudowana i do czego służy zwojnica”. |