Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pole magnetyczne w przyrodzie i technice – podsumowanie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
IX. Magnetyzm. Uczeń:
6) analizuje siłę oddziaływania dwóch długich przewodników prostoliniowych; posługuje się definicją ampera;
7) opisuje jakościowo podstawowe właściwości oraz zastosowania ferromagnetyków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymieni wybrane zjawiska przyrodnicze związane z magnetyzmem i elektromagnetyzmem;

  2. wskaże zastosowania magnetyzmu w naukach przyrodniczych (fizyce i medycynie);

  3. wyliczy wybrane zastosowania techniczne magnetyzmu;

  4. wykaże ogrom i doniosłość zastosowań technicznych elektromagnetyzmu.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcja powinna mieć charakter rozmowy i wspólnego zbierania informacji na temat „obecności” magnetyzmu i elektromagnetyzmu wokół nas. Jej celem jest podsumowanie całej nauki o magnetyzmie. Nauczyciel rozpoczyna pytaniem o pole magnetyczne w przyrodzie. Przede wszystkim, chodzi o ziemskie pole magnetyczne i takie efekty, jak pułapkowanie cząstek promieniowania kosmicznego i zorza polarna.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przypomina o zastosowaniach „naukowych” magnetyzmu – w fizyce i medycynie. Stara się uporządkować dyskusję na temat zastosowań technicznych magnetyzmu i elektromagnetyzmu, grupując urządzenia techniczne ze względu na zastosowane zjawiska. Wskazówką może być część „Warto przeczytać” e‑materiału.
Animacja dotyczy jednego z zastosowań, nawet nie wymienionych w zestawieniu – tradycyjnego dzwonka elektrycznego. Wskazane jest wspólne omówienie jego działania w klasie, w oparciu o schemat. Animacja ma stanowić jedynie weryfikację pomysłów uczniowskich.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 4, 5, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 2, 3 i 6.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animację można także wykorzystać realizując temat dotyczący elektromagnesu - „Jak jest zbudowana i do czego służy zwojnica”.