Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: „Śmiercionośna” frazeologia: wyrażenia, zwroty i frazy związane ze śmiercią
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje frazeologizm i jego odmiany oraz wskazuje przykłady dotyczące tematu śmierci;
wskazuje wpływ innowacji frazeologicznych na znaczenie frazeologizmu;
interpretuje użycie frazeologizmu związanego z tematyką śmierci w wybranych fragmentach utworów;
formułuje własne przykłady użycia frazeologizmów w sytuacjach codziennych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Zaleca się, by zajęcia przeprowadzić tylko wówczas, gdy istnieje pewność co do poziomu wrażliwości uczniów, ich gotowości emocjonalnej (także co do przeżywanych przez nich aktualnie problemów). Uczniowie muszą być w stanie objąć tę tematykę przede wszystkim w sposób merytoryczny i obiektywny.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od prezentacji różnych dzieł malarskich nawiązujących do tematu śmierci (może także wykorzystać dwa obrazy z sekcji „Przeczytaj”). Inicjuje rozmowę na temat dosłowności obrazowania tego trudnego, ale też wszechobecnego tematu. Pyta uczniów: czy śmierć na tych obrazach wyrażona jest wprost? Po ogólnoklasowej dyskusji na temat typowej symboliki śmierci (tutaj akcent powinien paść na twórczość barokową i motyw vanitas), nauczyciel informuje, że lekcja będzie poświęcona frazeologii dotyczącej śmierci. Prezentuje „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie przypominają, czym jest frazeologia i jak dzielimy związki frazeologiczne. Następnie zapoznają się z mapą myśli, by dokładnie zbadać i przećwiczyć możliwości frazeologii związanej z tą tematyką.
Faza podsumowująca
W celu pogłębienia tematu na temat innowacji frazeologicznej uczniowie zapoznają się z wykładem prof. Miodka („Prezentacja TED”). Wykonują przyporządkowane polecenia.
Materiały dodatkowe:
Marek Kępa, 8 obrazów o śmierci, 2017, artykuł dostępny na portalu: culture.pl
Leszek Kołakowski, Śmierć jako własność prywatna, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.