Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z mapą myśli przedstawiającą trzy rodzaje frazeologizmów dotyczących śmierci. Sformułuj sześć zdań przy użyciu dwóch wyrażeń z każdej z kategorii.

RHKFE36cC3cF0
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1UhmUzFzqG7o1
Polecenie 2

Wpisz do mapy po jednym przykładzie frazy, zwrotu lub wyrażenia i opisz ich znaczenia.

RaxKmRqcuu2DV
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Pokaż ćwiczenia:
RB1UeOvecUK3L1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania. „Raz kozie śmierć” to... Możliwe odpowiedzi: 1. zwrot., 2. wyrażenie., 3. fraza., 4. cytat.
R17sUqXlVj2KU1
Ćwiczenie 2
Połącz grupy frazeologizmów z odpowiednimi przykładami: Wyrażenie: Możliwe odpowiedzi: 1. jakie życie, taka śmierć; na łożu śmierci, 2. patrzeć śmierci w oczy, być panem życia i śmierci, 3. zakręt śmierci, grupa śmierci Zwrot: Możliwe odpowiedzi: 1. jakie życie, taka śmierć; na łożu śmierci, 2. patrzeć śmierci w oczy, być panem życia i śmierci, 3. zakręt śmierci, grupa śmierci Fraza: Możliwe odpowiedzi: 1. jakie życie, taka śmierć; na łożu śmierci, 2. patrzeć śmierci w oczy, być panem życia i śmierci, 3. zakręt śmierci, grupa śmierci
21
Ćwiczenie 3

W wypowiedzi Edwarda Stachury pojawia się motyw tańca śmierci. Podaj czas lub epokę literacką, z których pochodzi oraz wyjaśnij, co oznacza.

Edward Stachura Cała jaskrawość

Zacząłem sobie przypominać, czy na tych totentanzach, na tych danse‑makabrach, na tych tańcach szkieletów, które oglądałem w istryjskich kaplicach w Beram i Hrastovlje, były dzieci.

C1 Źródło: Edward Stachura, Cała jaskrawość.
RLys3Sq7gKuz0
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Napisz dialog, w którym użyjesz kilku związków frazeologicznych z obszaru tematyki śmierci. Zadbaj o to, żeby były użyte poprawnie, czyli zgodnie ze słownikową formą i znaczeniem.

RI2dXWKYUiZg11
R1dtGEWBmdOih
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

We fragmencie wiersza Michaiła Lermontowa pt. Anioł śmierci przedstawiony został tytułowy bohater. Wyjaśnij, czy autor wykorzystał tutaj znane nam z frazeologizmu znaczenie? Odpowiedź uzasadnij.

Michaił Lermontow Anioł śmierci

(…)
Jest anioł śmierci, co w godzinie
Owej, gdy człowiek w mękach kona,
Bierze nas w mocne swe ramiona,
Lecz uścisk chłodny to jedynie,
A jego postać trwogę budzi
W oczach bezsilnych ofiar, ludzi,
I wówczas wstrząsa ciałem drżenie.
Ach, ileż z bólem serc się wzbrania
Ostatnie jemu oddać tchnienie!
Lecz dawniej ludziom te spotkania
Zdały się słodkie, nie grobowe,
Bo znał tajemną anioł mowę
I niósł spojrzeniem pocieszenie:
Namiętność ziemską jego władza
Oddala, zmniejsza, uprowadza.
Na mgnienie oka chorą duszę,
Łudząc nadzieją płonną, wzruszał!
(…)

C2 Źródło: Michaił Lermontow, Anioł śmierci.
RAN3cyb1H59Iu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

We fragmencie tekstu Wstyd, Esencja Dominika Fórmanowicza spróbuj odnaleźć związek frazeologiczny i wyjaśnij jego znaczenie, odwołując się do tekstu.

Dominik Fórmanowicz Wstyd, Esensja

Mieszkańcy wioski mieli niebywałe szczęście – z trudnego do odgadnięcia źródła dostali trochę dolarów, by zapłacić za broń. (…) Dla mieszkańców wioski była to kwestia życia i śmierci. Broń była im niezbędna do przetrwania.

C3 Źródło: Dominik Fórmanowicz, Wstyd, Esensja.
R1CjaHuHLa4Ya
(Uzupełnij).