Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Agnieszka Sękiewicz‑Magoń
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Atomic Tourism / Turystyka atomowa
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.12, I.14, II.5, II.7, III.1, III.4, III.7, V.1, V.2, V.7, VII.11, VIII.3, XIII, XIV
Poziom kształcenia: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu turystyki atomowej.
Uczeń potrafi przedstawić i uzasadnić opinię na temat turystyki atomowej.
Uczeń potrafi wymienić zasady bezpieczeństwa obowiązujące „atomowych turystów”.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat turystyki atomowej.
Uczeń kształtuje świadomość historyczną oraz świadomość edukacyjnej wartości turystyki atomowej.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Przeczytaj), a następnie na forum klasy, na podstawie posiadanej wiedzy ogólnej, odpowiadają na pytania: What nuclear disasters do you know about? When and where did they happen?
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Nuclear Interests i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.
Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytanie zamykające tekst oraz na pytania z Exercise 3 (Przeczytaj):
Have you heard of atomic tourism before? Which information surprised you the most and why?
Would you like to visit any of the sites mentioned? Why? Why not?
What do you personally think of the idea of nuclear tourism?
Po zakończeniu rozmów relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie ponownie słuchają nagrań i w parach wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę lub podają je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w niewielkich grupach, odpowiadając na pytania z Exercise 5 (Ilustracja interaktywna):
What lesson can you learn from visiting atomic tourism sites described in this section?
Do you agree with George Santayana’s famous aphorism that „Those who cannot remember the past are condemned to repeat it”? Why? Why not?
Po zakończeniu dyskusji reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Uczniowie wykonują w parach ulotkę informacyjną zgodnie z poleceniem z Exercise 7 (Sprawdź się). Prezentują ulotki na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): During holidays you visited one of the sites popular among atomic tourism enthusiasts. Write a letter to a friend (100–150 words) in which you:
explain how you got interested in atomic tourism;
give a short description of the site’s attractions;
describe an event which happened during your visit;
express how the visit made you feel.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie tworzą listę 10 pytań lub 10 zagadek na temat miejsc opisanych w ilustracji interaktywnej. Następnie pracują w parach i zadają pytania (lub zagadki) partnerowi/partnerce, którego/której zadaniem jest udzielić odpowiedzi.