Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie pierwiastków wielomianu różnymi metodami
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy
Uczeń:
rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu
znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto
znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje metody prowadzące do znalezienia wszystkich albo przynajmniej niektórych pierwiastków wielomianu.
stosuje wzory Viète’a wiążące współczynniki wielomianu i jego pierwiastki, będące uogólnieniem znanych wzorów z funkcji kwadratowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
drzewo pomysłów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu przypomnieli sobie sposoby wzory Viète’a dla funkcji kwadratowej.
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają wspólnie znane im wzory Viète’a dla funkcji kwadratowej i ich zastosowania.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 4‑osobowych zapoznają się z przykładami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”. Ich zadaniem jest najpierw rozwiązanie danego zadania, a dopiero następnie porównanie jego rozwiązania.
Grupy tworzą drzewa pomysłów, na których umieszczają przykłady. Po prezentacji prac grup powstaje jedno, wspólne dla całej klasy, drzewo pomysłów.
Uczniowie zapoznają się indywidualnie z przykładami w galerii zdjęć iteratywnych, zwracając uwagę na zależności analogiczne do znanych z funkcji kwadratowej wzorów Viète’a dla wielomianów trzeciego i czwartego stopnia. Zapisują ewentualne pytania dotyczące napotkanych trudności, po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe elementy z materiału.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne numer 4 - 8 z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje przebieg zajęć. Wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się ...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne numer 1 - 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galerię zdjęć interaktywnych można wykorzystać jako materiał, służący powtórzeniu materiału przed sprawdzianem.