Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Teoria Maxa Webera

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

1) charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne i rozróżnia rodzaje władzy; wykazuje specyficzne cechy władzy politycznej; charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy państwowej, odnosząc teorię Maxa Webera do współczesnych przykładów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne;

  • analizuje najważniejsze źródła władzy;

  • dokonuje rozróżnienia rodzajów władzy;

  • wyjaśnia, czym jest legitymizacja władzy państwowej zgodnie z teorią Maxa Webera.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium – film.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Czym jest władza?

  • Skąd pochodzi władza?

  • Jakie znacie rodzaje władzy?

2. Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • definicji władzy;

  • źródeł władzy;

  • rodzajów władzy (ekonomiczna i państwowa);

  • trójpodziału władzy;

  • teorii legitymizacji władzy Maxa Webera.

2. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy. Każda z nich w trakcie burzy mózgów przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych, tj.:

  • grupa I – wady władzy legitymizowanej w sposób tradycyjny;

  • grupa II – zalety władzy legitymizowanej w sposób charyzmatyczny;

  • grupa III – charakterystykę władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej zgodnie z zasadą trójpodziału władzy oraz próbuje wyodrębnić inne rodzaje władzy w państwie oprócz tych trzech.

3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.

W ramach całego zespołu klasowego jest przeprowadzana dyskusja na temat, czy władza legitymizowana legalnie jest optymalną (najlepszą) formą władzy.

4. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z miniwykładem dr hab. Karoliny Wigury i wynotowują najważniejsze cechy nowoczesnego państwa wg Maxa Webera.

5. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie analizują model organizacji urzędu według koncepcji Maxa Webera i wykonują dołączone do niego ćwiczenia 1, 2 i 4.

6. Dyskusja, w trakcie której uczniowie oceniają pracę polskich urzędów.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

2. Chętna/wybrana osoba podsymowuje zajęcia ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Przygotuj notatkę zawierającą najistotniejsze informacje na temat teorii Maxa Webera z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • władzy;

  • jej rodzajów;

  • sposobów legitymizowania władzy zgodnie z teorią Maxa Webera;

  • cech nowoczesnego państwa;

  • biurokracji.

Materiały pomocnicze:

Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Lublin 1994 r.

Max Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Lublin 1998 r.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat interaktywny może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej nt. teorii Maxa Webera.