Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Teoria Maxa Webera
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
1) charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne i rozróżnia rodzaje władzy; wykazuje specyficzne cechy władzy politycznej; charakteryzuje zjawisko legitymizacji władzy państwowej, odnosząc teorię Maxa Webera do współczesnych przykładów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje władzę jako zjawisko społeczne;
analizuje najważniejsze źródła władzy;
dokonuje rozróżnienia rodzajów władzy;
wyjaśnia, czym jest legitymizacja władzy państwowej zgodnie z teorią Maxa Webera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium – film.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Czym jest władza?
Skąd pochodzi władza?
Jakie znacie rodzaje władzy?
2. Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
definicji władzy;
źródeł władzy;
rodzajów władzy (ekonomiczna i państwowa);
trójpodziału władzy;
teorii legitymizacji władzy Maxa Webera.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na trzy grupy. Każda z nich w trakcie burzy mózgów przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych, tj.:
grupa I – wady władzy legitymizowanej w sposób tradycyjny;
grupa II – zalety władzy legitymizowanej w sposób charyzmatyczny;
grupa III – charakterystykę władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej zgodnie z zasadą trójpodziału władzy oraz próbuje wyodrębnić inne rodzaje władzy w państwie oprócz tych trzech.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
W ramach całego zespołu klasowego jest przeprowadzana dyskusja na temat, czy władza legitymizowana legalnie jest optymalną (najlepszą) formą władzy.
4. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z miniwykładem dr hab. Karoliny Wigury i wynotowują najważniejsze cechy nowoczesnego państwa wg Maxa Webera.
5. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie analizują model organizacji urzędu według koncepcji Maxa Webera i wykonują dołączone do niego ćwiczenia 1, 2 i 4.
6. Dyskusja, w trakcie której uczniowie oceniają pracę polskich urzędów.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętna/wybrana osoba podsymowuje zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę zawierającą najistotniejsze informacje na temat teorii Maxa Webera z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
władzy;
jej rodzajów;
sposobów legitymizowania władzy zgodnie z teorią Maxa Webera;
cech nowoczesnego państwa;
biurokracji.
Materiały pomocnicze:
Max Weber, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Lublin 1994 r.
Max Weber, Polityka jako zawód i powołanie, Lublin 1998 r.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej nt. teorii Maxa Webera.