Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Liryka rozmowy Juliana Tuwima – o utworach Przy okrągłym stole i Colloquium niedzielne na ulicy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersze Przy okrągłym stole i Colloquium niedzielne na ulicy,
porównuje sytuację liryczną w obu tekstach,
nazywa emocje ukazane w wierszach,
określa cechy języka, którym posłużył się poeta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi zainteresowane osoby o przygotowanie prezentacji na temat języka poetyckiego skamandrytów i samego Tuwima; uczniowie mogą wykorzystać informacje z bloku tekstowego oraz innych źródeł. Proponuje formę krótkiej, hasłowej prezentacji lub mapy myśli.
Prowadzący przygotowuje nagranie piosenki Ewy Demarczyk Tomaszów do tekstu Tuwima Przy okrągłym stole.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Przygotowani uczniowie przedstawiają założenia skamandrytów dotyczące języka poetyckiego. Następnie uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza piosenkę Ewy Demarczyk Tomaszów. Prosi, by uczniowie śledząc tekst zamieszczony w e‑materiale, zaznaczyli w nim elementy języka potocznego. Później wskazana osoba odczytuje wiersz Colloquium niedzielne, a uczniowie wykonują to samo polecenie.
Uczniowie przystępują do indywidualnej pracy nad interpretacją utworów Tuwima. Nauczyciel wskazuje im do wykonania wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, które mogą ułatwić interpretację.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Gadająca ściana: Co sądzisz na temat dzisiejszej lekcji? Każdy z uczniów przed wyjściem z klasy zapisuje na tablicy krótką opinię na temat zajęć. Zamiast zdań mogą pojawić się symboliczne rysunki (np. emotikony).
Praca domowa:
Praca domowa do wyboru: 1) Zredaguj notatkę, w której w punktach wypiszesz podobieństwa między utworami Przy okrągłym stole i Colloquium na ulicy lub 2) Poszukaj obrazu, zdjęcia, grafiki, które będą przywoływać podobne emocje jak wiersz Przy okrągłym stole.
Materiały pomocnicze:
Mariusz Urbanek, Tuwim, Wrocław 2004.
Piotr Matywiecki,Twarz Tuwima, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.