1
Pokaż ćwiczenia:
RRIIh9yAE1mi51
Ćwiczenie 1
Julian Tuwim Przy okrągłym stole A może byśmy tak, jedyna, Wpadli na dzień do Tomaszowa? Może tam jeszcze zmierzchem złotym Ta sama cisza trwa wrześniowa... W tym białym domu, w tym pokoju, Gdzie cudze meble postawiono, Musimy skończyć naszą dawną Rozmowę smutnie nie skończoną. Do dzisiaj przy okrągłym stole Siedzimy martwo jak zaklęci! Kto odczaruje nas? Kto wyrwie Z nieubłaganej niepamięci? Jeszcze mi ciągle z jasnych oczu Spływa do warg kropelka słona, A ty mi nic nie odpowiadasz I jesz zielone winogrona. Jeszcze ci wciąż spojrzeniem śpiewam: "Du holde Kunst"... i serce pęka! I muszę jechać... więc mnie żegnasz, Lecz nie drży w dłoni mej twa ręka. I wyjechałem, zostawiłem, Jak sen urwała się rozmowa, Błogosławiłem, przeklinałem: "Du holde Kunst! Więc tak? Bez słowa?" Ten biały dom, ten pokój martwy Do dziś się dziwi, nie rozumie... Wstawili ludzie cudze meble I wychodzili stąd w zadumie... A przecież wszystko - tam zostało! Nawet ta cisza trwa wrześniowa... Więc może byśmy tak najmilsza, Wpadli na dzień do Tomaszowa?... Julian Tuwim Colloquium niedzielne na ulicy "Pani ma bardzo ładne czerwone usta Ale zdaje mi się, że są troszeczkę pomalowane. Co za dziw? Wiadomo, że kobieta - to istota pusta... Puchu marny, jak mówi poeta... To przecież znane. Ale, proszę pani, czy to przeszkadza prawdziwej miłości? Pani pozwoli, że ją do domu odprowadzę... Co? Pani nie zawiera na ulicy znajomości? Nie rozumiem... Ja przecież pani nie zawadzę... Skąd znam panią? To dobre! Widziałem, jak z kinematografu Wychodziła pani zeszłą razą w towarzystwie gości... Szukałem panią! Jak babcię kocham! A tu trzeba trafu, Że znowu panią widzę... Co za zbieg okoliczności! Pani wybaczy, że ja tak mówiłem na pani usta... Ale, moja pani, w dzisiejszych czasach... Bo tak - to mi się pani podoba... Nie lubię, gdy niewiasta jest niesubtelna... Są guściki i gusta, A pani to w sam raz... Przepraszam, po kim ta żałoba? Szanowny tatuś pani powiększył grono aniołków! Co za nieszczęście! Proszę pani, a kto wspomaga matkę? Stryjo? No, no... Może pani przyjmie ten bukiecik fiołków? Może wstąpimy razem na herbatkę?"
1
Ćwiczenie 1
R1Utlf2n1MYdm1
Julian Tuwim Przy okrągłym stole A może byśmy tak, jedyna, Wpadli na dzień do Tomaszowa? Może tam jeszcze zmierzchem złotym Ta sama cisza trwa wrześniowa... W tym białym domu, w tym pokoju, Gdzie cudze meble postawiono, Musimy skończyć naszą dawną Rozmowę smutnie nie skończoną. Do dzisiaj przy okrągłym stole Siedzimy martwo jak zaklęci! Kto odczaruje nas? Kto wyrwie Z nieubłaganej niepamięci? Jeszcze mi ciągle z jasnych oczu Spływa do warg kropelka słona, A ty mi nic nie odpowiadasz I jesz zielone winogrona. Jeszcze ci wciąż spojrzeniem śpiewam: "Du holde Kunst"... i serce pęka! I muszę jechać... więc mnie żegnasz, Lecz nie drży w dłoni mej twa ręka. I wyjechałem, zostawiłem, Jak sen urwała się rozmowa, Błogosławiłem, przeklinałem: "Du holde Kunst! Więc tak? Bez słowa?" Ten biały dom, ten pokój martwy Do dziś się dziwi, nie rozumie... Wstawili ludzie cudze meble I wychodzili stąd w zadumie... A przecież wszystko - tam zostało! Nawet ta cisza trwa wrześniowa... Więc może byśmy tak najmilsza, Wpadli na dzień do Tomaszowa?... Julian Tuwim Colloquium niedzielne na ulicy "Pani ma bardzo ładne czerwone usta Ale zdaje mi się, że są troszeczkę pomalowane. Co za dziw? Wiadomo, że kobieta - to istota pusta... Puchu marny, jak mówi poeta... To przecież znane. Ale, proszę pani, czy to przeszkadza prawdziwej miłości? Pani pozwoli, że ją do domu odprowadzę... Co? Pani nie zawiera na ulicy znajomości? Nie rozumiem... Ja przecież pani nie zawadzę... Skąd znam panią? To dobre! Widziałem, jak z kinematografu Wychodziła pani zeszłą razą w towarzystwie gości... Szukałem panią! Jak babcię kocham! A tu trzeba trafu, Że znowu panią widzę... Co za zbieg okoliczności! Pani wybaczy, że ja tak mówiłem na pani usta... Ale, moja pani, w dzisiejszych czasach... Bo tak - to mi się pani podoba... Nie lubię, gdy niewiasta jest niesubtelna... Są guściki i gusta, A pani to w sam raz... Przepraszam, po kim ta żałoba? Szanowny tatuś pani powiększył grono aniołków Co za nieszczęście! Proszę pani, a kto wspomaga matkę? Stryjo? No, no... Może pani przyjmie ten bukiecik fiołków? Może wstąpimy razem na herbatkę?. (Uzupełnij).
R1ZM12cYXVELQ11
Ćwiczenie 2
Oceń, czy poniższe zdanie dotyczące wiersza Przy okrągłym stole jest prawdziwe, czy fałszywe. Przy okrągłym stole jest przykładem liryki miłosnej, bezpośredniej, sytuacyjnej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz Przy okrągłym stole jest dialogiem lirycznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu wykorzystano klamrę kompozycyjną. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Element kreacji codzienności w wierszu tworzą: użycie języka potocznego i stylizowanie tekstu na dialog. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu poeta nie wykorzystał intonacji wykrzyknikowej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj podmioty liryczne w wierszach Colloquium niedzielne na ulicy oraz Przy okrągłym stole.

R1JhzrJhUCNdK
Colloquium niedzielne na ulicy (Uzupełnij) Przy okrągłym stole (Uzupełnij).
R188lyNrMrZur11
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań dotyczących utworu Colloquium na ulicy. Zaznacz w tabeli P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe. W wierszu prowadzony jest pozorny dialog między dwiema bliskimi osobami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny zachowuje duży dystans wobec swojej rozmówczyni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W utworze pojawiają się nawiązania do twórczości Mickiewicza. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Colloquium niedzielnym na ulicy pojawiają się błędy językowe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sytuacja liryczna rozgrywa się w przestrzeni wiejskiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podmiot liryczny wypowiada się językiem potocznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz jest zbudowany na zasadzie monodramu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5

Do podanych cytatów z wiersza Przy okrągłym stole dopisz nazwy emocji, które mogą towarzyszyć podmiotowi lirycznemu. W każdym z cytatów znajdź co najmniej trzy nazwy emocji.

RJdv05ATBlm4f
A może byśmy tak, jedyna, Wpadli na dzień do Tomaszowa? (Uzupełnij). Może tam jeszcze zmierzchem złotym Ta sama cisza trwa wrześniowa… (Uzupełnij). Musimy skończyć naszą dawną Rozmowę smutnie nie skończoną. (Uzupełnij). Jeszcze mi ciągle z jasnych oczu Spływa do warg kropelka słona, (Uzupełnij). I muszę jechać... więc mnie żegnasz, Lecz nie drży w dłoni mej twa ręka. (Uzupełnij). Więc może byśmy tak najmilsza, Wpadli na dzień do Tomaszowa?... (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Udowodnij, wykorzystując cytaty, że w wierszu Colloquium niedzielne na ulicy autor posłużył się językiem potocznym.

R10dW7ABEmLEk
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj język i styl obu wierszy Juliana Tuwima.

R16Z5YkKYbSwk
(Uzupełnij).
  • mimo że osią konstrukcyjną utworów Przy okrągłym stole oraz Colloquium niedzielne na ulicy jest rozmowa, analizowane wiersze Tuwima różnią się stylem,

  • Colloquium niedzielnym na ulicy podmiot liryczny mówi językiem potocznym, natomiast utwór Przy okrągłym stole jest napisany językiem literackim – nie ma w nim kolokwializmów,

  • w wierszu Przy okrągłym stole wykorzystano liczne zwroty imitujące dialog, wykrzyknienia i pytania,co jest charakterystyczne dla języka mówionego,

  • Colloquium niedzielnym na ulicy podmiot liryczny wykorzystuje liczne pytania i wykrzyknienia, ale sięga także po potocyzmy,

  • język ma wpływ na sytuacje liryczne; w wierszu Przy okrągłym stole jest ona dużo bardziej intymna i czuła; w utworze Colloquium niedzielne na ulicy podmiot liryczny wydaje się natarczywy i niegrzeczny.

Re7v0JM1tneew3
Ćwiczenie 8
Uzupełnij tekst podanymi możliwościami. Mimo faktu, iż osią konstrukcyjną wierszy Przy okrągłym stole oraz Colloquium niedzielne na ulicy jest rozmowa, analizowane wiersze Tuwima różnią się stylem w Colloquium niedzielnym na ulicy podmiot liryczny mówi 1. emocje, 2. Ma to wpływ, 3. językiem literackim, 4. kolokwializmów, 5. językiem potocznym, zaś utwór Przy okrągłym stole jest napisany 1. emocje, 2. Ma to wpływ, 3. językiem literackim, 4. kolokwializmów, 5. językiem potocznym – nie ma w nim 1. emocje, 2. Ma to wpływ, 3. językiem literackim, 4. kolokwializmów, 5. językiem potocznym. W drugim z utworów odmiana języka mówionego jest naśladowana przez wykorzystanie licznych zwrotów imitujących dialog, eksklamacji i pytań. W Colloquium niedzielnym na ulicy podmiot liryczny również wykorzystuje liczne pytania i wykrzyknienia, ale sięga również po potocyzmy. 1. emocje, 2. Ma to wpływ, 3. językiem literackim, 4. kolokwializmów, 5. językiem potocznym na sytuacje liryczne. W pierwszym z tekstów jest ona dużo bardziej intymna i czuła. Przekazane zostają zupełnie inne 1. emocje, 2. Ma to wpływ, 3. językiem literackim, 4. kolokwializmów, 5. językiem potocznym. W utworze Colloquium niedzielne na ulicy podmiot liryczny wydaje się natarczywy i niegrzeczny. Wpływ na to ma m.in. język, którym się posługuje.
31
Ćwiczenie 9

Wciel się w rolę kobiety z Colloquium niedzielnego na ulicy lub Przy okrągłym stole i dopisz jej odpowiedzi w taki sposób, by powstała rozmowa, którą zapiszesz w formie dialogu dwóch postaci. Wykorzystaj przynajmniej cztery wypowiedzi podmiotu lirycznego.

R16Z5YkKYbSwk
(Uzupełnij).
  • Ale, proszę pani, czy to przeszkadza prawdziwej miłości? Pani pozwoli, że ją do domu odprowadzę…

  • Nie zawieram na ulicy znajomości, żegnam pana.

  • Co? Pani nie zawiera na ulicy znajomości? Nie rozumiem... Ja przecież pani nie zawadzę…

  • Skąd pan mnie zna? Dlaczego pan się mi naprzykrza?

  • Skąd znam panią? To dobre! Widziałem, jak z kinematografu wychodziła pani zeszłą razą w towarzystwie gości…

  • Śledzi mnie pan? Co za natręt!

  • Szukałem panią! Jak babcię kocham! A tu trzeba trafu, że znowu panią widzę... Co za zbieg okoliczności!

Praca domowa

Zredaguj notatkę, w której w punktach wypiszesz podobieństwa między utworami Przy okrągłym stoleColloquium na ulicy.

Zredaguj notatkę, w której w punktach podasz podobieństwa między utworami Przy okrągłym stole i Colloquium na ulicy.

Praca domowa
Poszukaj dowolnego tekstu literackiego, który będzie przywoływać podobne emocje jak wiersz Przy okrągłym stole.
Poszukaj dowolnego tekstu literackiego, który będzie przywoływać podobne emocje jak wiersz Przy okrągłym stole.