Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Mazur
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 38. Wnioskowanie zawodne (niededukcyjne). Cz. 1: Redukcja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
podaje podstawową definicję wnioskowania zawodnego (niededukcyjnego);
omawia najpopularniejszą postać wnioskowania niededukcyjnego – wnioskowanie redukcyjne;
stosuje tego rodzaju wnioskowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
animacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie wnioskowania wspierającego lub obalającego tezę, że w układzie słonecznym istniało kiedyś lub istnieje obecnie inne niż ludzkie życie rozumne.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi, zwracając uwagę na użyty typ wnioskowania (niezawodny lub zawodny).
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty, upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Pierwsza grupa ma znaleźć możliwie najmocniejsze redukcyjne argumenty na rzecz istnienia Boga, a druga przeciw jego istnieniu.
Grupy prowadzą ze sobą klasową debatę na temat istnienia Boga – nauczyciel pilnuje porządku dyskusji.
Nauczyciel komentuje przebieg dyskusji, skupiając się na ocenie siły poszczególnych argumentów, przechodząc następnie do rozmowy kierowanej na temat powodów siły poszczególnych argumentów redukcyjnych.
Koniec lekcji i praca domowa: zadaniem ucznia jest przedstawienie możliwie najmocniejszego argumentu redukcyjnego na rzecz tego, że ludzie mogą osiągnąć nieśmiertelność w życiu doczesnym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Zielewska B., Dialog we współczesnej edukacji filozoficznej, Olsztyn 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do podsumowania lekcji.