Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Współczesne problemy: rasizm, antysemityzm, szowinizm, ksenofobia, kosmopolityzm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
2) przedstawia, z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej, postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia: rasizm, antysemityzm, szowinizm, ksenofobia;
rozpoznaje przejawy rasizmu, antysemityzmu, szowinizmu, ksenofobii w swoim środowisku;
ocenia skalę powyższych zjawisk w społeczeństwie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
zamiana grup;
rozmowa nauczająca;
metoda trójkąta.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich definiuje jedno pojęcie:
grupa A – rasizm;
grupa B – antysemityzm;
grupa C – ksenofobia;
grupa D – szowinizm.
3. Uczniowie zmieniają miejsca, tworząc cztery nowe grupy. W każdej z nich powinien być przedstawiciel jednej z wcześniejszych, np. grupę pierwszą tworzą po jednej osobie z grup A, B, C, D. W nowych zespołach uczniowie przedstawiają definicje wcześniej opracowane i odpowiadają na ewentualne pytania, jeśli definicja jest niejasna.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie wracają do grup pierwotnych. Każda z nich otrzymuje schemat metody trójkąta (materiały pomocnicze) i zastanawia się nad problemem zjawiska, którego definicję formułowała. Pomaga im w tym treść lekcji i multimedium.
2. Na tej podstawie grupy zastanawiają się nad głównymi przyczynami, podtrzymującymi problem i zapisują je na podporach trójkąta z lewej strony. Następnie uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób usunąć przyczyny podtrzymujące problem i wpisują swoje propozycje na podporach trójkąta z prawej strony.
Wyniki pracy omawiają na forum klasy.
3. Następuje rozmowa na temat przejawów i skali tych zjawisk, zarówno w społeczności lokalnej, jak i w skali kraju. Uczniowie, w czasie jej trwania, mają za zadanie przedstawić przykłady, z którymi zetknęli się w swoim życiu. Rozmowę podsumowuje wybrana osoba.
4. Uczniowie zapoznają się ze zmianą postaw społecznych dotyczącą antysemityzmu w ostatnich 30. latach, wykonując w parach ćwiczenie 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Następnie oceniają skalę zjawiska antysemityzmu w Polsce.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie dokańczają zdanie: „Zjawiskiem, o którym w mediach powinno się mówić więcej, jest…, ponieważ….”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Geodecki, Bartłomiej Radziejewski, Kosmopolityzm kontra szowinizm, biznes.gazetaprawna.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z multimedium i na jego podstawie wykonać mapę myśli.