1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R6qOWpg96M3r3
Dokończ zdanie.
Postawa pogardy w stosunku do osób płci przeciwnej to przejaw... Możliwe odpowiedzi: 1. kosmopolityzmu., 2. ksenofobii., 3. antysemityzmu., 4. szowinizmu.
1
Ćwiczenie 2
RPUecVihDH8U3
Zaznacz, w jakich postawach obecne są negatywne przekonania w stosunku do innych. Możliwe odpowiedzi: 1. patriotyzmu, 2. rasizmu, 3. antysemityzmu, 4. perfekcjonizmu
2
Ćwiczenie 3
RN7F4IYjZ1EZJ
Połącz pojęcia z ich przykładami. rasizm Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa antysemityzm Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa szowinizm Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa ksenofobia Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa kosmopolityzm Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa etnocentryzm Możliwe odpowiedzi: 1. hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., 2. obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, 3. czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, 4. brak przykładu, 5. pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, 6. megalomania narodowa
2
Ćwiczenie 4
RQMWqGZVOD0AO
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Etnocentryzm powiązany jest z rasizmem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z rodzajów szowinizmu jest nienawiść w stosunku do osób z tej samej rodziny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dyskryminacja znajduje się na najwyższym szczeblu piramidy nienawiści G. Allporta. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Według jednej z koncepcji E. Aronsona przyczyną powstawania uprzedzeń jest wychowanie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Bohdan Piętka Stulecie zagłady Ormian

Ofiarą zorganizowanego przez Turcję w latach 1915–1917 ludobójstwa padło ok. 1,5 mln spośród 2,6 mln Ormian żyjących pod koniec XIX w. w granicach Imperium Osmańskiego. Jednakże jeśli dodać do tego ofiary masakr z lat 1894–1896, 1909 i 1918 oraz ofiary masakr dokonanych przez reżim kemalistowski w 1920 r., to liczba zamordowanych Ormian sięga ponad 2 mln.

ormianie Źródło: Bohdan Piętka, Stulecie zagłady Ormian, dostępny w internecie: mysl-polska.pl [dostęp 16.04.2020 r.].
Rv6jOk8Sf5FhY
Nazwij zjawisko przedstawione w tekście zgodnie ze stopniami piramidy nienawiści Gordona Allporta. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem fotografii i wykonaj polecenie.
R4N8o0LENktLg
Źródło: Library of Congress, domena publiczna.
Ray9YV2bLPGjz
Podaj nazwę postawy prezentowanej przez widoczne na zdjęciu osoby. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Żydów lubimy coraz bardziej

Stosunek Polaków do Żydów według sondaży

Według badań przeprowadzonych w 2015, co trzeci Polak deklaruje niechęć w stosunku do Żydów. (...) Na początku lat 90. XX w. liczba Polaków deklarujących antypatie do Żydów była trzykrotnie większa niż tych, którzy nie żywili niechęci. Podczas sondażu z 2015 proporcje te były wyrównane – 32% przyznawało się do niechęci, natomiast 28% stwierdziło, że odnosi się Żydów z sympatią.

Z odpowiedzi na następne pytanie przygotowane przez ankieterów wynikało, że w opinii 26% Polaków naród żydowski doznał ze strony Polaków więcej dobrego niż złego, z  kolei 44% uważa, że bilans jest wyrównany, a 11% przyznaje, że od Polaków to Żydzi doznali zdecydowanie więcej krzywd niż pomocy. Jeszcze w 1992 38% ankietowanych w Polsce przyznało, że Żydzi doznali od Polaków więcej dobrego niż złego, a jedynie 9% twierdziło, że bilans był odmienny.

W ankiecie CBOS‑u zadano także pytanie dotyczące reakcji na doniesienia o zbrodniach popełnionych przez naród polski na Żydach. Procent odpowiedzi przedstawiał się następująco:

36%: „współczucie dla ofiar”,

34%: „potępienie sprawców”,

29%: poruszenie, że „ludzie ludziom zgotowali ten los”,

26%: „wstyd, że doszło do takich zbrodni”,

20%: „oburzenie, że tyle mówi się o zbrodniach Polaków na Żydach, a za mało o Polakach, którzy Żydów ratowali”,

13%: „oburzenie z powodu szkalowania dobrego imienia Polski i Polaków”,

13%: „oburzenie z powodu przemilczenia tematu zbrodni popełnianych przez Żydów”,

10%: „wątpliwość, czy Polacy rzeczywiście byli sprawcami zbrodni na narodzie żydowskim”.

cbos Źródło: Żydów lubimy coraz bardziej, 14.08.2015 r., dostępny w internecie: polska.newsweek.pl.
Rnri4yxfEC8F0
Wyjaśnij, jak zmienia się w ostatnich 30. latach opinia Polaków o Żydach. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Tomasz Geodecki, Bartłomiej Radziejewski Kosmopolityzm kontra szowinizm

Patriota gospodarczy – czy też konsument aspirujący do miana świadomego i dojrzałego – staje dziś przed nie lada wyzwaniem. W dobie bezprecedensowej globalizacji gospodarczej, rosnących międzynarodowych współzależności, komplikacji tzw. łańcuchów wartości, stwierdzenie, który produkt jest polski, a który nie, coraz częściej graniczy z niemożliwością. O ile względnie łatwo można sprawdzić strukturę własnościową producenta, to co z pozostałymi czynnikami wpływu firmy na otoczenie gospodarcze i społeczne? Jak na przykład traktować polskiego przedsiębiorcę, który produkuje (a więc tworzy miejsca pracy) poza krajem, a podatki płaci na Cyprze, w  relacji do jego zagranicznego konkurenta, który wprawdzie wyprowadza większość zysku za granicę, ale lojalnie wspiera budżet Rzeczypospolitej i nad Wisłą też zatrudnia ludzi? (…)

Niewystarczające zrozumienie złożoności współczesnej gospodarki prowadzi do paradoksalnych i nieraz zabawnych sytuacji. (…) Media, dotąd niespecjalnie przejęte edukacją konsumentów w zakresie rozpoznawania polskich produktów, zaczęły powielać fałszywą informację, jakoby to właśnie prefiks 590 w kodzie kreskowym pozwalał zidentyfikować prawdziwie polski produkt. Problem w tym, że liczba ta określa wyłącznie miejsce rejestracji. W wielu przypadkach oznacza więc niemieckie czy francuskie spółki córki, tworzące miejsca pracy w Azji i transferujące zyski do oddziałów macierzystych.

biznes Źródło: Tomasz Geodecki, Bartłomiej Radziejewski, Kosmopolityzm kontra szowinizm, 18.01.2017 r., dostępny w internecie: biznes.gazetaprawna.pl [dostęp 16.04.2020 r.].
R1V0X7BwD8fTO
Wyjaśnij na podstawie tekstu, na czym polega problem kosmopolityzmu w gospodarce. (Uzupełnij).