Sprawdź się
Połącz pojęcia z ich przykładami.
hasło: „Moją ojczyzną jest cały świat”., megalomania narodowa, czarnoskóry mężczyzna pije wodę ze zbiornika z napisem: „Tylko dla kolorowych”, pobicie studenta z Portugalii, ponieważ nie można się z nim porozumieć, obowiązek zamieszkiwania Żydów wyłącznie w wyznaczonych dzielnicach, brak przykładu
rasizm | |
antysemityzm | |
szowinizm | |
ksenofobia | |
kosmopolityzm | |
etnocentryzm |
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Etnocentryzm powiązany jest z rasizmem. | □ | □ |
Jednym z rodzajów szowinizmu jest nienawiść w stosunku do osób z tej samej rodziny. | □ | □ |
Dyskryminacja znajduje się na najwyższym szczeblu piramidy nienawiści G. Allporta. | □ | □ |
Według jednej z koncepcji E. Aronsona przyczyną powstawania uprzedzeń jest wychowanie. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Stulecie zagłady OrmianOfiarą zorganizowanego przez Turcję w latach 1915–1917 ludobójstwa padło ok. 1,5 mln spośród 2,6 mln Ormian żyjących pod koniec XIX w. w granicach Imperium Osmańskiego. Jednakże jeśli dodać do tego ofiary masakr z lat 1894–1896, 1909 i 1918 oraz ofiary masakr dokonanych przez reżim kemalistowski w 1920 r., to liczba zamordowanych Ormian sięga ponad 2 mln.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Żydów lubimy coraz bardziejStosunek Polaków do Żydów według sondaży
Według badań przeprowadzonych w 2015, co trzeci Polak deklaruje niechęć w stosunku do Żydów. (...) Na początku lat 90. XX w. liczba Polaków deklarujących antypatie do Żydów była trzykrotnie większa niż tych, którzy nie żywili niechęci. Podczas sondażu z 2015 proporcje te były wyrównane – 32% przyznawało się do niechęci, natomiast 28% stwierdziło, że odnosi się Żydów z sympatią.
Z odpowiedzi na następne pytanie przygotowane przez ankieterów wynikało, że w opinii 26% Polaków naród żydowski doznał ze strony Polaków więcej dobrego niż złego, z kolei 44% uważa, że bilans jest wyrównany, a 11% przyznaje, że od Polaków to Żydzi doznali zdecydowanie więcej krzywd niż pomocy. Jeszcze w 1992 38% ankietowanych w Polsce przyznało, że Żydzi doznali od Polaków więcej dobrego niż złego, a jedynie 9% twierdziło, że bilans był odmienny.
W ankiecie CBOS‑u zadano także pytanie dotyczące reakcji na doniesienia o zbrodniach popełnionych przez naród polski na Żydach. Procent odpowiedzi przedstawiał się następująco:
36%: „współczucie dla ofiar”,
34%: „potępienie sprawców”,
29%: poruszenie, że „ludzie ludziom zgotowali ten los”,
26%: „wstyd, że doszło do takich zbrodni”,
20%: „oburzenie, że tyle mówi się o zbrodniach Polaków na Żydach, a za mało o Polakach, którzy Żydów ratowali”,
13%: „oburzenie z powodu szkalowania dobrego imienia Polski i Polaków”,
13%: „oburzenie z powodu przemilczenia tematu zbrodni popełnianych przez Żydów”,
10%: „wątpliwość, czy Polacy rzeczywiście byli sprawcami zbrodni na narodzie żydowskim”.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Kosmopolityzm kontra szowinizmPatriota gospodarczy – czy też konsument aspirujący do miana świadomego i dojrzałego – staje dziś przed nie lada wyzwaniem. W dobie bezprecedensowej globalizacji gospodarczej, rosnących międzynarodowych współzależności, komplikacji tzw. łańcuchów wartości, stwierdzenie, który produkt jest polski, a który nie, coraz częściej graniczy z niemożliwością. O ile względnie łatwo można sprawdzić strukturę własnościową producenta, to co z pozostałymi czynnikami wpływu firmy na otoczenie gospodarcze i społeczne? Jak na przykład traktować polskiego przedsiębiorcę, który produkuje (a więc tworzy miejsca pracy) poza krajem, a podatki płaci na Cyprze, w relacji do jego zagranicznego konkurenta, który wprawdzie wyprowadza większość zysku za granicę, ale lojalnie wspiera budżet Rzeczypospolitej i nad Wisłą też zatrudnia ludzi? (…)
Niewystarczające zrozumienie złożoności współczesnej gospodarki prowadzi do paradoksalnych i nieraz zabawnych sytuacji. (…) Media, dotąd niespecjalnie przejęte edukacją konsumentów w zakresie rozpoznawania polskich produktów, zaczęły powielać fałszywą informację, jakoby to właśnie prefiks 590 w kodzie kreskowym pozwalał zidentyfikować prawdziwie polski produkt. Problem w tym, że liczba ta określa wyłącznie miejsce rejestracji. W wielu przypadkach oznacza więc niemieckie czy francuskie spółki córki, tworzące miejsca pracy w Azji i transferujące zyski do oddziałów macierzystych.