Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest pole jednorodne? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | maszyna elektrostatyczna, 2 elektrody: kolista i punktowa, spodek z olejem i kaszą manną |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pojęcia pola elektrycznego i zasady, wg której przedstawia się to pole graficznie. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przeprowadza eksperyment, w którym dwie elektrody – zewnętrzna kolista i wewnętrzna punktowa, zanurzone w zawiesinie np. kaszy w oleju, są ładowane elektrycznie za pomocą maszyny elektrostatycznej. Uczniowie próbują wyjaśnić ułożenie drobinek kaszki w polu elektrycznym. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie, w parach, rozwiązują zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji 5‑8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |