Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: Badanie procesu wysalania białek

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIX. Białka. Uczeń:

3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces;

Zakres rozszerzony

XIX. Białka. Uczeń:

3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przeprowadza eksperyment chemiczny, dotyczący badania procesu wysalania białka;

  • wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek;

  • wyjaśnia proces wysalania białka.

Strategia nauczania

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania

  • eksperyment;

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • tablica multimedialna/tablica i kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • aplikacja Mentimeter.

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak szybko i dokładnie można sprzątnąć rozbite surowe jajko z podłogi lub dowolnej innej powierzchni?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu wysalanie białka. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie mają za zadanie zaplanować doświadczenie chemiczne, mając do wykorzystania odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny przygotowane wcześniej przez nauczyciela.

  2. Uczniowie przedstawiają problem naukowy i stawiają hipotezę, zapisują w kartach pracy. Następnie przystępują do przeprowadzenia doświadczenia chemicznego. Zapisują swoje obserwacje i formułują wnioski, zapisując wszystko w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich podczas pracy.

  3. Po zakończonej pracy liderzy grup prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i uzupełnia luki.

  4. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji w e‑materiale i analizy tekstu w e‑materiale dotyczącego procesu wysalania białek. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela związane z wyjaśnieniem procesu wysalania białek, czynników wpływających na proces wysalania białek, koagulacji odwracalnej i nieodwracalnej, peptyzacji.

  5. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale - „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jaki roztwór nazywamy koloidalnym? Jakie czynniki wywołują proces wysalania białek? Na czum polega koagulacja odwracalna białek? Jaka jest różnica między zolem a żelem? Na czym polega proces peptyzacji?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale - „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji lub do sprawdzianu lub podczas porównania procesu denaturacji i wysalania.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jaki roztwór nazywamy koloidalnym? Jakie czynniki wywołują proces wysalania białek? Na czum polega koagulacja odwracalna białek? Jaka jest różnica między zolem a żelem? Na czym polega proces peptyzacji?

  2. Doświadczenie: Badanie procesu wysalania białek.

  3. Szkło i sprzęt laboratoryjny

  • probówki;

  • statywy do probówek;

  • szklane bagietki;

  • zlewki;

  • waga techniczna;

  • łyżeczki;

  • naczynka wagowe;

  • pipety Pasteura.

  1. Odczynniki chemiczne

  • jajka;

  • woda destylowana;

  • NaCl.

  1. Instrukcja do doświadczenia:

  • Sporządź nasycony roztwór soli kuchennej. W tym celu na wadze odważ w krystalizatorze 36 g soli kuchennej. Następnie wlej 100 cmIndeks górny 3 wody destylowanej do cylindra miarowego. Do kolby stożkowej wsyp odważoną sól. Przemyj krystalizator wodą destylowaną z cylindra miarowego i wlej do kolby stożkowej wraz z resztą wody zawartej cylindrze. Zamieszaj roztwór bagietką szklaną.

  • W zlewce sporządź roztwór białka jaja kurzego w wodzie. W tym celu do białka jaja kurzego dodaj wodę destylowaną i zamieszaj bagietką szklaną. Następnie wlej do swojej probówki około 2 cmIndeks górny 3 przygotowanego roztworu i dodaj za pomocą pipety Pasteura 2 cmIndeks górny 3 wcześniej przygotowanego nasyconego roztworu soli kuchennej.

  • Obserwuj zmiany. Po chwili dodaj kilka cmIndeks górny 3 wody destylowanej i sprawdź, czy wytrącony osad ulega rozpuszczeniu.

  • Sporządź schematyczny rysunek, zanotuj obserwacje i wyciągnij wnioski.

  1. Karta pracy ucznia:

R7eRbAiAXd9Sl

Plik PDF o rozmiarze 77.13 KB w języku polskim