Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: Badanie procesu wysalania białek
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIX. Białka. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces;
Zakres rozszerzony
XIX. Białka. Uczeń:
3) wyjaśnia przyczynę denaturacji białek wywołanej oddziaływaniem na nie soli metali ciężkich i wysokiej temperatury; wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek i wyjaśnia ten proces;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
przeprowadza eksperyment chemiczny, dotyczący badania procesu wysalania białka;
wymienia czynniki wywołujące wysalanie białek;
wyjaśnia proces wysalania białka.
Strategia nauczania
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania
eksperyment;
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
tablica multimedialna/tablica i kreda;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
aplikacja Mentimeter.
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Jak szybko i dokładnie można sprzątnąć rozbite surowe jajko z podłogi lub dowolnej innej powierzchni?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu wysalanie białka. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna
Eksperyment uczniowski. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie mają za zadanie zaplanować doświadczenie chemiczne, mając do wykorzystania odczynniki chemiczne, szkło i sprzęt laboratoryjny przygotowane wcześniej przez nauczyciela.
Uczniowie przedstawiają problem naukowy i stawiają hipotezę, zapisują w kartach pracy. Następnie przystępują do przeprowadzenia doświadczenia chemicznego. Zapisują swoje obserwacje i formułują wnioski, zapisując wszystko w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów i wspiera ich podczas pracy.
Po zakończonej pracy liderzy grup prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i uzupełnia luki.
Nauczyciel odsyła uczniów do animacji w e‑materiale i analizy tekstu w e‑materiale dotyczącego procesu wysalania białek. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela związane z wyjaśnieniem procesu wysalania białek, czynników wpływających na proces wysalania białek, koagulacji odwracalnej i nieodwracalnej, peptyzacji.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia w e‑materiale - „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Jaki roztwór nazywamy koloidalnym? Jakie czynniki wywołują proces wysalania białek? Na czum polega koagulacja odwracalna białek? Jaka jest różnica między zolem a żelem? Na czym polega proces peptyzacji?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale - „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do lekcji lub do sprawdzianu lub podczas porównania procesu denaturacji i wysalania.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jaki roztwór nazywamy koloidalnym? Jakie czynniki wywołują proces wysalania białek? Na czum polega koagulacja odwracalna białek? Jaka jest różnica między zolem a żelem? Na czym polega proces peptyzacji?
Doświadczenie: Badanie procesu wysalania białek.
Szkło i sprzęt laboratoryjny
probówki;
statywy do probówek;
szklane bagietki;
zlewki;
waga techniczna;
łyżeczki;
naczynka wagowe;
pipety Pasteura.
Odczynniki chemiczne
jajka;
woda destylowana;
NaCl.
Instrukcja do doświadczenia:
Sporządź nasycony roztwór soli kuchennej. W tym celu na wadze odważ w krystalizatorze 36 g soli kuchennej. Następnie wlej 100 cmIndeks górny 33 wody destylowanej do cylindra miarowego. Do kolby stożkowej wsyp odważoną sól. Przemyj krystalizator wodą destylowaną z cylindra miarowego i wlej do kolby stożkowej wraz z resztą wody zawartej cylindrze. Zamieszaj roztwór bagietką szklaną.
W zlewce sporządź roztwór białka jaja kurzego w wodzie. W tym celu do białka jaja kurzego dodaj wodę destylowaną i zamieszaj bagietką szklaną. Następnie wlej do swojej probówki około 2 cmIndeks górny 33 przygotowanego roztworu i dodaj za pomocą pipety Pasteura 2 cmIndeks górny 33 wcześniej przygotowanego nasyconego roztworu soli kuchennej.
Obserwuj zmiany. Po chwili dodaj kilka cmIndeks górny 33 wody destylowanej i sprawdź, czy wytrącony osad ulega rozpuszczeniu.
Sporządź schematyczny rysunek, zanotuj obserwacje i wyciągnij wnioski.
Karta pracy ucznia: