Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Pierwotne i wtórne przekaźniki sygnału w komórkach zwierzęcych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zdefiniujesz pierwotne i wtórne przekaźniki sygnałów biologicznych.
Opiszesz rolę neuroprzekaźników, jako pierwotnych przekaźników sygnałów.
Scharakteryzujesz rolę hormonów, jako pierwotnych przekaźników sygnałów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czym charakteryzują się pierwotne, a czym wtórne przekaźniki sygnału w komórkach zwierzęcych.
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem i multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika film samouczek. Następnie dzieli uczniów na trzy grupy. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkiej prezentacji na przydzielony temat:
– grupa I – rola neuroprzekaźników jako pierwotnych przekaźników sygnałów;
– grupa II – rola hormonów jako pierwotnych przekaźników sygnałów;
– grupa III – wtórne przekaźniki sygnałów.
Prezentacja przygotowana na podstawie e‑materiału powinna mieć formę mapy myśli, którą uczniowie omawiają na forum. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, wskazuje błędy, uzupełnia brakujące informacje.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 7 i 8 (odnoszące się do tekstów źródłowych), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 6 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Film samouczek”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.