Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Szybkość poruszania się elektronów swobodnych w metalu podczas przepływu prądu |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r,:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | - wykład problemowy, |
Formy zajęć: | - praca zespołowa, |
Środki dydaktyczne: | Rzutnik, symulacja komputerowa dostępna w internecie ilustrująca ruch elektronów. Zestaw ćwiczeń. |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel zadaje pytania: Oczekiwane odpowiedzi: | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zadaje pytania z ewentualnymi pytaniami naprowadzającymi: 2. Jak zewnętrzne pole wpływa na ruch tych elektronów: odp.: do prędkości termicznej dodaje się ruch przyspieszony a w wyniku zderzeń z jonami dodatkowa prędkość jest tracona i ustala się średnia prędkość dryfu. Nauczyciel omawia model dryfu i przy udziale uczniów wyprowadza zależność prędkości dryfu od natężenia prądu. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują przykładowe zadanie z części „Warto przeczytać”, w którym obliczają koncentrację nośników i prędkość dryfu nośników. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 2, 4, 6 z zestawu ćwiczeń | |
Praca domowa: | |
Analiza filmu –samouczka oraz polecenie umieszczone pod filmem. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Może być wykorzystywany przy powtórzeniu wiadomości, a także przy realizacji tematu: Jak metale przewodzą prąd elektryczny? |