Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Procent prosty

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • korzysta ze wzoru na procent prosty w obliczeniach pieniężnych

  • dobiera odpowiednią strategię do rozwiązania złożonego problemu związanego z oprocentowaniem prostym lokat bankowych

  • analizuje problemy z kontekstem praktycznym i ustala ich modele matematyczne

  • współpracuje w grupie w zakresie wzajemnego uczenia się

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • fabuła z kubka

  • listwa usztywniająca

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kubki z kartkami

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przygotowuje przed lekcją kartki, na których zapisane są stopy procentowe, terminy lokat, kapitał początkowy, kapitał końcowy – dane, które uczniowie wykorzystają w czasie zajęć.
    Karteczki umieszcza w odpowiednich kubkach.

  2. Uczniowie przypominają wiadomości na temat procentów, rozwiązują krótkie zadania, proponowane przez nauczyciela, przypominające podstawowe umiejętności związane z procentami (obliczanie procentu danej liczby, obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu).

  3. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat lokat pieniężnych, sposobów oprocentowania, długości lokat.

  4. Uczniowie formułują temat i cele zajęć oraz kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach – zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i z sekcji „Animacja”.

  2. Teraz grupy pracują metodą – fabuła z kubka. Przedstawiciele każdej z grup losują z kubków karteczki i na ich podstawie grupy budują zadania, których rozwiązanie będzie wymagało zastosowania wzoru na procent prosty. Ułożone zadania grupy wymieniają miedzy sobą i rozwiązują. W ten sposób każda z grup powinna ułożyć i rozwiązać 3 zadania – każde zadanie powinno reprezentować inny typ obliczeń.

  3. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela, grupy prezentują zadania i ich rozwiązania. Uczniowie wspólnie oceniają pracę każdej grupy – najlepsza grupa otrzymuje stopień bardzo dobry.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowaniem zajęć jest stworzenie „listwy usztywniającej” pokazującej typy zadań na obliczanie procentu prostego i algorytmy obliczeń.

  2. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi, aby uczniowie dowiedzieli się w kilku bankach, jakie obowiązują w nich stawki oprocentowania lokat i na podstawie zebranych danych ułożyli i rozwiązali 4 zadania na procent prosty.

Materiały pomocnicze:

Obliczenia procentowe. Część IID1k0ja4rYObliczenia procentowe. Część II

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być przydatna przy powtarzaniu i utrwalaniu umiejętności związanych z procentami, np. przed sprawdzianem lub na koniec etapu kształcenia (przed maturą).