Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Procent prosty
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
korzysta ze wzoru na procent prosty w obliczeniach pieniężnych
dobiera odpowiednią strategię do rozwiązania złożonego problemu związanego z oprocentowaniem prostym lokat bankowych
analizuje problemy z kontekstem praktycznym i ustala ich modele matematyczne
współpracuje w grupie w zakresie wzajemnego uczenia się
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
fabuła z kubka
listwa usztywniająca
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kubki z kartkami
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przygotowuje przed lekcją kartki, na których zapisane są stopy procentowe, terminy lokat, kapitał początkowy, kapitał końcowy – dane, które uczniowie wykorzystają w czasie zajęć.
Karteczki umieszcza w odpowiednich kubkach.Uczniowie przypominają wiadomości na temat procentów, rozwiązują krótkie zadania, proponowane przez nauczyciela, przypominające podstawowe umiejętności związane z procentami (obliczanie procentu danej liczby, obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu).
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat lokat pieniężnych, sposobów oprocentowania, długości lokat.
Uczniowie formułują temat i cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach – zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj” i z sekcji „Animacja”.
Teraz grupy pracują metodą – fabuła z kubka. Przedstawiciele każdej z grup losują z kubków karteczki i na ich podstawie grupy budują zadania, których rozwiązanie będzie wymagało zastosowania wzoru na procent prosty. Ułożone zadania grupy wymieniają miedzy sobą i rozwiązują. W ten sposób każda z grup powinna ułożyć i rozwiązać 3 zadania – każde zadanie powinno reprezentować inny typ obliczeń.
Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela, grupy prezentują zadania i ich rozwiązania. Uczniowie wspólnie oceniają pracę każdej grupy – najlepsza grupa otrzymuje stopień bardzo dobry.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem zajęć jest stworzenie „listwy usztywniającej” pokazującej typy zadań na obliczanie procentu prostego i algorytmy obliczeń.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie dowiedzieli się w kilku bankach, jakie obowiązują w nich stawki oprocentowania lokat i na podstawie zebranych danych ułożyli i rozwiązali 4 zadania na procent prosty.
Materiały pomocnicze:
Obliczenia procentowe. Część IIObliczenia procentowe. Część II
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być przydatna przy powtarzaniu i utrwalaniu umiejętności związanych z procentami, np. przed sprawdzianem lub na koniec etapu kształcenia (przed maturą).