Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zacieranie się granic między sektorem przemysłowym i usługowym
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki, związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki.
Uczeń:
2. dostrzega zacieranie się granic między sektorem przemysłowym i usługowym na przykładzie budownictwa oraz działalności firm informatycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zmiany znaczenia poszczególnych sektorów gospodarki,
definiuje proces integracji produktowo‑usługowej,
wskazuje korzyści integracji produktowo‑usługowej,
podaje przykłady integracji produktowo‑usługowej.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna/praca w parach/praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Dąbrowska, A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce – uwarunkowania i perspektywy, „Monografie i Opracowania” nr 548, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie zapoznają się z treścią audiobooka. Po wysłuchaniu nagrania uczniowie w parach wykonują polecenia:
Jakie są mocne i słabe strony integracji produktowo‑usługowej?
W jaki sposób takie podejście wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju?
Zastanów się, czy na co dzień otaczają cię przykłady powiązań produktowo‑usługowych.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści audiobooka, w razie potrzeby jeszcze raz tłumaczy uczniom przedstawione pojęcia i zjawisko integracji produktowo‑usługowej.
Na forum klasy poszczególne pary prezentują swoje spostrzeżenia. Nauczyciel moderuje dyskusję. Jeśli uczniowie mają problem z wykonaniem poleceń, nauczyciel aktywnie włącza się w dyskusję, podaje przykłady integracji produktowo‑usługowej. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Uczniowie w małych zespołach zastanawiają się nad korzyściami płynącymi z integracji produktowo‑usługowej. Tworzą mapę myśli.
Uczniowie na forum klasy prezentują swoje przemyślenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością pracy uczniów. Uczniowie w razie potrzeby uzupełniają mapę myśli i nanoszą poprawki.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Wykonanie pracy pisemnej będącej komentarzem do przygotowanej mapy myśli.
Przygotowanie pracy pisemnej (może być długoterminowa) na temat przykładów zastosowania podejścia integracji produktowo‑usługowej w znanych światowych markach. W przypadku problemu z wyborem marek, nauczyciel wskazuje uczniom konkretne przykłady. W pracy uczniowie pokazują, jak zmieniła się oferta marki, na czym polegały zmiany, jak zwiększyła się sprzedaż produktów i usług oraz jakie korzyści przyniosło nowe podejście.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może znaleźć zastosowanie podczas lekcji poświęconych zagadnieniom gospodarczym współczesnego świata i Polski (zakres podstawowy: XI. 3, zakres rozszerzony: IX. 3).