Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie upraw roślin oleistych na świecie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
3) Wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
podaje przykłady roślin oleistych,
wskazuje główne rejony upraw roślin oleistych na świecie,
przedstawia tendencje w globalnej produkcji roślin oleistych na świecie,
porównuje wymagania głównych roślin oleistych i wyjaśnia przyczyny rozmieszczenia upraw tych roślin na świecie,
formułuje prawidłowości na temat związków między największymi obszarami upraw roślin oleistych na świecie a głównymi ich producentami.
Strategie: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach (lub grupach), praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wyd. Kurpisz, Poznań 1998.
Wrona J., (red.), Podstawy geografii ekonomicznej, PWE, Warszawa 2006.
Netografia (dostęp: 20.11.2019):
PRZEBIEG LEKCJI
Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy i prosi o przygotowanie prezentacji na temat: Rozmieszczenie upraw roślin oleistych na świecie. Każda z grup wybiera jedną z roślin: rzepak, soja, słonecznik, oliwka. Uczniowie mają za zadanie zwrócić szczególną uwagę na następujące zagadnienia:
Pochodzenie wybranej rośliny oleistej.
Preferencje środowiskowe (gleby, agroklimat) wybranej rośliny oleistej.
Główne regiony uprawy wybranej rośliny oleistej na świecie oraz ich związek z preferencjami środowiskowymi tej rośliny.
Wielkość światowych plonów, zbiorów i powierzchni upraw wybranej rośliny oleistej.
Główni producenci wybranej rośliny oleistej oraz związek z preferencjami środowiskowymi tej rośliny.
W tym celu nauczyciel zaleca zapoznać się z niniejszym e‑materiałem, literaturą zamieszczoną powyżej oraz innymi źródłami informacji geograficznej.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat podziałów roślin uprawnych.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat przykładów roślin oleistych. Włączają się w nią uczniowie. Nauczyciel posiłkuje się fragmentem e‑materiału wyświetlonym na ekranie.
W następnej kolejności grupy przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje. Ich kolejność ustala nauczyciel. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat podsumowania i porównania rejonów występowania i głównych producentów wszystkich czterech roślin oleistych. W tym celu posiłkuje się wykresami i treściami z bloku tekstowego wyświetlonymi na ekranie.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zapoznanie się z grafiką interaktywną. Nauczyciel może ją wyświetlić na ekranie, a uczniowie na tabletach.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Nauczyciel może zadać sporządzenie w zeszytach notatki opatrzonej rysunkami podsumowującą lekcję. Uczniowie mają za zadanie w sposób przejrzysty i obrazowy przedstawić najważniejsze treści z tego tematu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może posłużyć zarówno w fazie realizacyjnej (jako uzupełnienie prezentacji uczniów), a także w fazie podsumowującej. Może znaleźć swoje zastosowanie także podczas lekcji powtórzeniowej.