Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Detektory promieniowania jonizującego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres wykraczający poza kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwrócona klasa |
Metody nauczania: | odwrócona klasa |
Formy zajęć: | praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przed lekcją prosi uczniów o przypomnienie sobie filmów lub gier komputerowych, w których występował motyw promieniowania jonizującego (przykładowo: gry post‑apokaliptyczna jak Fallout, horrory o Czarnobylu, James Bond w reaktorze jądrowym, serial Czarnobyl, serial Dark... – jeśli to możliwe, można pokazać fragmenty tych filmów). Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, jakiego typu promieniowanie występowało w tych filmach oraz, czym to promieniowanie było mierzone. Uczniowie dobrani w grupy/pary mogą na podstawie zaproponowanych przez siebie produkcji (np. ulubiona gra czy serial) przygotować krótką prezentację, pokazując pozostałym zrzuty ekranu lub obrazy pochodzące z tych produkcji – ukazując jak w pop‑kulturze prezentowane jest promieniowanie oraz sposoby jego pomiaru. Lekcję zaczynamy od prezentacji uczniów i wspólnej dyskusji grupowej. | |
Faza realizacyjna: | |
W trakcie prezentacji nauczyciel zapisuje na tablicy wymienione przez uczniów typy promieniowania i detektorów – na koniec podsumowując, że w przytłaczającej większości (lub wręcz wyłącznie) w popkulturze jako detektor promieniowania jonizującego funkcjonuje detektor Geigera‑Mullera. Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu oraz wyświetla na projektorze Rys. 1. (i później Rys. 9.) z niniejszego e‑materiału, pokazując jak wiele innych detektorów promieniowania jest wykorzystywanych w nauce, medycynie i przemyśle na co dzień. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy (w zależności od liczby osób – przykładowo na 5 zespołów), przydzielając im poszczególne tematy do opracowania na podstawie treści niniejszego e‑materiału (dozymetria biologiczna, detektory półprzewodnikowe, detektory EPR etc.). Po czasie przeznaczonym na zapoznanie się z treścią dotyczącą danej techniki i dyskusji wewnątrz grupy przedstawiciele grup prezentują reszcie klasy sposób działania konkretnych detektorów. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel ponownie pokazuje Rys. 9. podsumowując, jak wiele jest różnych typów detektorów wykorzystujących różnorodne zjawiska fizyczne. Podkreśla, że niektóre z nich nadają się wyłącznie do oceny intensywności padającego promieniowania, ale niektóre mogą również identyfikować radioizotopy na podstawie widma ich energii, czyli dokonać analizy spektralnej. Nauczyciel wyświetla fragment filmu - animację dotyczącą działania spektrometru scyntylacyjnego. | |
Praca domowa: | |
Ze względu na wcześniej wykonaną przez uczniów pracę w ramach klasy odwróconej nie przewidziano pracy domowej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Medium może być wykorzystane zgodnie ze scenariuszem. |