Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wykresów funkcji do rozwiązywania zadań
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy , , , .
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sporządza na podstawie tabeli i wzoru wykresy funkcji,
rozwiązuje metodą graficzną równania i nierówności,
odczytuje z wykresu funkcji rozwiązania równań i nierówności,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład interaktywny
burza mózgów
praca z tekstem
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu, uczniowie wspólnie z nauczycielem uzgadniają wnioski i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prezentuje animację i omawia ją z uczniami, następne uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność wykonania wykresów.
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiadają na pytania zadane w sekcji „Przeczytaj”.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
„Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji dotyczącej rozwiązywania równań i nierówności.