Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie wykresów funkcji do rozwiązywania zadań

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • sporządza na podstawie tabeli i wzoru wykresy funkcji,

  • rozwiązuje metodą graficzną równania i nierówności,

  • odczytuje z wykresu funkcji rozwiązania równań i nierówności,

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład interaktywny

  • burza mózgów

  • praca z tekstem

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu, uczniowie wspólnie z nauczycielem uzgadniają wnioski i omawiają przykłady z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel prezentuje animację i omawia ją z uczniami, następne uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność wykonania wykresów.

  6. Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.

  7. Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiadają na pytania zadane w sekcji „Przeczytaj”.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.

  2. Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  1. Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.

  • „Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji dotyczącej rozwiązywania równań i nierówności.