Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Witold Sadowski, Paweł Kwiatkowski

Przedmiot: Matematyka

Temat: Proporcje boków w trójkącie prostokątnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
VII. Trygonometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa funkcje sinus, cosinus i tangens w trójkącie prostokątnym,

  • oblicza z definicji wartości funkcji trygonometrycznych,

  • rozwiązuje dowolny trójkąt prostokątny,

  • stosuje  własności funkcji trygonometrycznych w rozwiązywaniu zadań z geometrii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • opowiadanie.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji Przeczytaj.

Jeden z uczniów ma za zadanie przygotowanie opowiadania - prezentacji wprowadzającej w temat zajęć. Mogą to być na przykład ciekawostki dotyczące funkcji trygonometrych lub krótki rys historyczny.

Faza wstępna:

1. Nauczyciel podaje temat zajęć i kryteria sukcesu.

2. Wybrany wcześniej uczeń przedstawia prezentację - opowiadanie wprowadzające w tematykę funkcji trygonometrycznych.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie w grupach dzielą się informacjami pozyskanymi w domu i opracowują algorytm  obliczania wartości funkcji trygonometrycznych w danym trójkącie prostokątnym o dwóch danych bokach.

2. Uczniowie, nadal pracując w grupach, oglądają animację i korzystając z opracowanego algorytmu, rozwiązują zadania z Poleceń.

3. Wspólna dyskusja - który z algorytmów okazał się najskuteczniejszy?

4. Metodą ja i ty uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne (czyli na przemian - jeden z uczniów rozwiązuje ćwiczenie, a drugi sprawdza jego poprawność, w razie wątpliwości, prosząc nauczyciela o pomoc).

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.

Praca domowa:

  1. Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana na zajęciach poświęconych zastosowaniu funkcji trygonometrycznych w zadaniach geometrycznych.