Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Imigracja i związane z nią problemy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego.

Uczeń:

4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób;

8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;

10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu wpływa na te zjawiska.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje zjawisko imigracji;

  • analizuje problemy związane z imigracją;

  • ocenia skalę migracji we współczesnym świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • debata za i przeciw;

  • burza mózgów;

  • śnieżna kula;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1.Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję imigracji – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję imigracji, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli oraz treścią lekcji.

2. Uczniowie krótko rozmawiają na temat przyczyn migracji i skali tego zjawiska na świecie.

3. Uczniowie następnie dzielą się na dwie grupy, które na podstawie multimedium i sekcji Przeczytaj przygotowują się do debaty za i przeciw dotyczącej imigracji. Jedna z grup poszukuje argumentów za tym, że Polska powinna być otwarta na imigrantów, druga, że nie należy wpuszczać imigrantów na teren państwa polskiego.

4. Następuje debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie kończą zdanie „Być imigrantem, to…”.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Unijna polityka migracyjna, consilium.europa.eu.

Polityka imigracyjna, europarl.europa.eu.

Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie na podstawie mapy myśli mogą stworzyć plakaty obrazujące problemy związane z imigracją.