Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Imigracja i związane z nią problemy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób;
8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;
10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu wpływa na te zjawiska.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje zjawisko imigracji;
analizuje problemy związane z imigracją;
ocenia skalę migracji we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata za i przeciw;
burza mózgów;
śnieżna kula;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1.Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję imigracji – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję imigracji, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli oraz treścią lekcji.
2. Uczniowie krótko rozmawiają na temat przyczyn migracji i skali tego zjawiska na świecie.
3. Uczniowie następnie dzielą się na dwie grupy, które na podstawie multimedium i sekcji Przeczytaj przygotowują się do debaty za i przeciw dotyczącej imigracji. Jedna z grup poszukuje argumentów za tym, że Polska powinna być otwarta na imigrantów, druga, że nie należy wpuszczać imigrantów na teren państwa polskiego.
4. Następuje debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę, i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie kończą zdanie „Być imigrantem, to…”.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Unijna polityka migracyjna, consilium.europa.eu.
Polityka imigracyjna, europarl.europa.eu.
Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie na podstawie mapy myśli mogą stworzyć plakaty obrazujące problemy związane z imigracją.