Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zderzenia niesprężyste w doświadczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE - nauczanie przez odkrywanie |
Metody nauczania: | nauczanie problemowe; odkrywanie praw fizyki w eksperymentach |
Formy zajęć: | eksperyment fizyczny realizowany równym frontem, praca całej klasy |
Środki dydaktyczne: | tor jezdny z wózkami pomiarowymi (taki, jak np. PASCO) albo powietrzny z fotokomórkami albo dwa wózki poruszające się z małym tarciem i dwa stopery |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie zderzenia niesprężystego i pyta uczniów, czy w zjawiskach codziennie obserwowanych mogą podać przykłady takich, które można nazwać zaklasyfikować jako niesprężystye. Nauczyciel pyta uczniów, jaka jest definicja pędu, czy jest to wielkość wektorowa, czy skalarna. Następnie naprowadza uczniów na sformułowanie dwóch problemów: | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel omawia technikę wykonania doświadczenia i pomiarów dla sprzętu, którym dysponuje. Pokazuje, jak wyznaczyć prędkość wózków. Po takiej prezentacji pyta uczniów, jak wykonać doświadczenia, które posłużyłyby do zweryfikowania problemów postawionych na początku lekcji. Uczniowie przedstawiają pomysły, z których wyłania się prawidłowy plan wykonania eksperymentu. Uczniowie wykonują opis doświadczania, notują wyniki pomiarów, wykonują obliczenia, które pozwolą na sformułowanie wniosków. | |
Faza podsumowująca: | |
Na podstawie wyników doświadczeń uczniowie stwierdzają, że w zderzeniach niesprężystych zachowany jest pęd, a energia kinetyczna przed zderzeniem jest większa niż po zderzeniu. Oznacza to, że energia mechaniczna nie jest zachowana. Nauczyciel wstawia oceny do dziennika, oceniając aktywność uczniów na lekcji. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek można wykorzystać do samodzielnej nauki uczniów. Film może posłużyć do realizacji lekcji, w której uczniowie zaprezentują dawne i współczesne sposoby wyznaczania prędkości pocisków. |