Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Walki o władzę. Upadek senioratu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia, jak pogłębiało się rozbicie dzielnicowe;
opisuje, jaką pozycję w trakcie rozbicia dzielnicowego miał Kościół;
wyjaśnia mechanizmy walki o władzę w Polsce dzielnicowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z multimedium („Audiobook + Mapa interaktywna”). Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, czy Kadłubek rzeczywiście nie znał przyczyn nienawiści Mikołaja do Goworka, czy może unikał wypowiedzi na niewygodny temat” z sekcji „Audiobook + Mapa interaktywna”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wyjaśniając sens bajki i odnosząc ją do sytuacji walk o władzę senioralną.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza drugi z filmów omawiający upadek senioratu w Polsce dzielnicowej. Prosi uczniów, aby na podstawie materiału w parach przygotowali rozwiązania do poleceń nr 5 i 6. Uczniowie analizują postanowienia zjazdu łęczyckiego i jego znaczenie dla elekcyjności tronu krakowskiego. Po ustalonym czasie wybrana para uczniów prezentuje propozycje odpowiedzi, inni uczniowie mogą je uzupełniać o ważne według nich informacje. Nauczyciel weryfikuje poprawność przedstawionych odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z mapą interaktywną w sekcji „Audiobook + Mapa interaktywna”, a nastepnie wykonaj dołączone do niej polecenia.
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z pierwszym z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002.
Monarchia Piastów 1038–1399, red. M. Derwich, Warszawa–Wrocław 2003.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie informacji zawartych m.in. w materiale filmowym oraz mapie interaktywnej przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.